בן אדם לחבירו

גניבה

השאלה
אני למדתי בישיבה במקסיקו וגנבו לי משם איזה גוי מהישיבה מחשב נייד שהיה אצל המשגיח והתחייב לשומרו שהוא אחראי עליו כי הוא היה משתמש בו במחשב ואז גנבו אותו ועכשיו הרב שלי רוצה שאני ישאל פסק דין??
ולרב שלי שהוא גר בחו”ל במקסיקו לא חסר להם כסף….הם עשירים שם
ואני בארץ ישראל אין לי כסף
ולכן הוא כתב את המכתב……….
———מכתב הרב שלי—————
בישיבה כאן במקסיקו נגנבו כמה דברים מתוכם מחשב ששיך לאחד התלמידים וכן מחשב ששיך להנהלת הישיבה וכן 13 אלף דולר כשתפסו את הגנב הצליחו להוציא ממנו מחשב חדש שהיה ברשותו כשהגנב הביא את המחשב הוא אמר שזה תשלום עבור המחשב של תלמיד הישיבה. כעת הנהלת הישיבה טוענת שאין זכות לגנב לומר עבור מי הוא משלם כעת המחשב נמצא ברשות ההנהלה והיא שואלת האם צריכה להביא את המחשב לתלמיד או זכותה לעכב את המחשב כתשלום חלקי מהגניבות?

התשובה
אם הישיבה השתמשה במחשב נייד הרי יש לה דין שואל וממילא היא חייבת בתשלום הגניבה,אם היא רק עשתה טובה לשמור אז דינה כש´ח הפטור מגניבה ואז באמת כל נכסי הגנב יחולקו בשווה לכל בעלי הגנבה.
הרב בר-אלי


ממונות

השאלה
שלום רב
עשיתי עיסקה עם בן אדם על סכום של 14000$ אני טוען שהבאתי לו את כל הסכום והוא טוען שהוא לא קיבל 4800 ש”ח, ואין שום מסמך לטובתו או לטובתי שחתום.
לו יש יומן שרשום שהוא לא קיבל את הסכום החסר ולי יש יומן שמראה גם את התאריך והסכום שבו קיבל את ה4800 ש”ח.
ניסיתי לומר לו שנלך לרב שיפסוק אך הוא אינו מוכן ללכת לאף רב.
מה עושים כדי שלא יהיה גזל מאף צד.
אבקש להיענות בדחיפות רבה.
תודה יוחנן

התשובה
אם אין ראיות לשום צד אז הכלל הוא המוציא מחבירו עליו הראיה וממילא אתה פטור.
הרב בר-אלי.


גניבת דעת?

השאלה
קנינו לאחרונה מתנה יקרה לחתונה של חברים. שווי המתנה הוא 400 ש”ח. האמא התפעלה ואמרה שהוצאנו יותר מדי כסף, ולא היינו צריכים וכו´.
הבעיה היא שהיא חושבת שהוצאנו 400 ש”ח ומחזיקה לנו טובה על כך, אבל באמת קנינו במבצע של 50%!
האם היה עליי לומר לה כדי לא להתכבד שכביכול הוצאתי כזה סכום, מצד גניבת דעתה?
אני גם חוששת שהם ירגישו מחוייבות לתת לי מתנה מוגזמת בשמחה הקרובה שלנו בעז”ה, כדי להתאים.
מה לעשות עכשיו?
תודה לרב על זמנו.

התשובה
אם אתם מצדכם לא גרמתם הטעייה מכוונת (ולא השארתם פתק של מחיר) אז אין כאן גנבת דעת. (ח´מ רכח סעיף ו´)
הרב בר-אלי


גזל?

השאלה
שלום לרב.
אני פעם הלכתי לחנות צילום ואמרו לי ש10 ש”ח שלי מזויף. עכשיו אני לא הייתי בטוח אז רציתי לשאול מישהו. אבל אני השתמשתי בכסף הזה לנסיעות באוטובוס (בטעות).אז מה לעשות עכשיו? האם אני צריך להחזיר כסף? הרי כמעט בטוח שחברת האוטובוסים תשתמש בו גם אם הוא מזוייף

התשובה
אסור להמשיך להשתמש בכסף המזויף,גם אם קבלת מאחרים את הכסף(חו´מ רכח סעיף ו´) בדיעבד היות וישנו ספק האם המטבע אכן מזויף וכן לא נגרם הפסד לחברה(לדעתי הם ישתמשו בכסף-מחוסר ידיעה) אין צורך לפצות אותם.
הרב בר-אלי


כותרת טעות של המוכר
השאלה
קניתי בחנות צעצועים ושילמתי בתלושים 150 ש”ח ואת היתרה של 50 ש”ח בישרכרט.
בחיובי ישרכרט אני רואה שחוייבתי 5 ש”ח במקום 50. האם ללכת למוכר ולהחזיר את היתרה?
אגב החנות מרוחקת מביתי, ולשם כך אצטרך ליסוע במיוחד. מה דעת תורה בעניין?

התשובה
מוטל עליך לתקן אותה,אינך חייב לסוע לחנות מספיק להודיע להם טלפונית שיש אצלך כסף עבורם אם ברור שישנה פה טעות הרי,אם הם ירצו שתשלח להם בדואר ההוצאות עליהם.(אין חיוב השבה בשומר ספר קצות החושן סי´ שמ סק”ד)
הרב בר-אלי


כותרת מציאה בשטח ציבורי

השאלה
חנות מכולת במקום מגורי מניחה כל יום מוצרים שתוקפם פג או עומד לפוג מחוץ לחנות (בשטח ציבורי). לכאורה נראה כאילו המוצרים מופקרים וכל אחד יכול לקחתם, אך יתכן שפריטים אלו מונחים שם ע”מ שילקחו חזרה ע”י הספק שנותן מראש כמות גדולה של מוצרים כדי שלא יווצר חוסר, והחנות מזוכה על כך. אינני יודעת מהי שיטת העבודה. האם מוצרים אלו נחשבים הפקר בכל מקרה בגלל שהם בשטח ציבורי, או שעלי להתחשב בכך שיתכן שהם מיועדים לאיסוף ע”י הספק? האם ניתן ליישם במקרה זה את הכלל “כל קבוע כמחצה על מחצה דמי”, כלומר המוצרים מונחים בחוץ ע”י חנות קבועה וידועה ולכן הסיכוי שהם מופקרים שווה לסיכוי שהם לא ומותר לקחתם? תודה!

התשובה
היות והמקום שבו מונחים המוצרים הוא בשימוש קבוע של החנות אין אומדן מוחלט שאכן הם הפקירו את המוצרים. בספק ישנה בעיה של גזל ולכן אסור. המושג כל קבוע שייך לדיני איסור והיתר.
הרב בר-אלי


למי שייך הספר?

השאלה
לפני הגרוש בגוש קטיף אני וחברה היינו באיזה מקום, ואני לקחתי מספריית הבית כנסת ספר לקרוא למקום בו ישנו, אח”כ נסעתי, והספר נשאר.חברה שלי גם קראה אותו ספר, ואנו לא יודעות אם זה היה ממש הספר הזה, או ספר אחר. לאחר הגירוש חזרתי לשם,ומצאתי את הספר. אנחנו לא יודעות אם זה היה הספר שאני לקחתי או שהיא. אז למי הוא שייך? (לאחר הגירוש הכריזו שכל הספרים שנלקחו מאותו בית כנסת שייכים למי שלקח אותם)

התשובה
יש ל הניח שהספר שנמצא באותו מקום, הונח שם על ידכן ולא הגיע ממקור אחר(בהלכה הביטוי הוא “כאן נמצא כאן היה”) לגבי הוויכח בניכם מי שמוחזקת בספר זוכה בו-שהרי המוציא מחברו עליו הראיה.
הרב בר-אלי


מי משלם?
השאלה
שלום,
זה מקרה קצת מסובך אני מקווה שאני יצליח להסביר את המקרה בדיוק.
במהלך ההפסקה חבר שלי התחיל להקניט אותי (כל מיני דברים קטנים אבל מעצבנים). אחרי פעמים שבקשתי ממנו להפסיק הבאתי לו אגרוף, הוא החזיר לי בעיטה ופגע לי בMP3. המסך של הMP3 נשבר (הMP3 מנגן כרגיל), אין אפשרות להחליף רק את המסך. האם הוא צריך לקנות MP3 חדש? או שהוא פטור? ואם כן מה עושים עם הNP3 השבור?(אם אפשר בבקשה גם את הסיבות)
תודה מראש בראל

התשובה
יש לאדם רשות להתגונן אבל רק במידה הנצרכת, ולכן אם יש כאן פגיעה על ידי הבעיטה מעבר להתגוננות ישנן חיוב תשלומי נזק.(חו´מ תכא סעיף יג) התשלום הוא הפער בין מחיר של מכשיר חדש לבין מכשיר פגום כזה.
הרב בר-אלי


צילום דפים במקום העבודה

השאלה
שלום לכבוד הרב!
באחד מהמקצועות שאני לומדת בבית ספר, המורה של אותו מקצוע הכינה חוברת עם דפי סיכום וכל בת שילמה סכום כסף שאיתו המורה צילמה את הדפים. חברה שלי אמרה לי שאני לא אשלם כי אבא שלה יכול לצלם בשבילי בעבודה שלו והיא אמרה שמסכימים לו. וכך היה. אלא שאני לא יודעת אם באמת מותר לאבא שלה לצלם שהרי זה על חשבון העבודה ועוד שהוא צילם לכמה בנות. שאלתי אותה אם צריך לשלם לעבודה והיא אמרה לי שלא. אני לא יודעת מה לעשות. אם אני אשאל יותר מדי אז היא עלולה להיעלב. מה לעשות? האם מותר להשתמש באותה חוברת שהיא צילמה?
האם צריך לשלם למקום העבודה של אבא שלה, באיזו דרך?
תודה רבה.

התשובה
אין פה חפץ גנוב היות והצילום עצמו מותר, השאלה היחידה היא לגבי חיוב התשלום עבור הצילום. מי שנתחייב בתשלום הוא אבא של חברתך. את אולי רק מסייעת בידי לידי עבירה, לכן למעשה אין עלייך חובה לברר ואת יכולה להניח שיש לו רשות. (איסור מסייע הוא מדרבנן, ובספק לקולא).
הרב בר-אלי


חפצים שאולים
השאלה
לכב´ הרב
אני סטודנטית, ולוויתי כמה פעמים במהלך לימודי (השנה הזו היא השנה השלישית שלי) חפצים כמו: עיפרון, טיפקס, מחק וכו´ ממי שישב לידי, היות ופתאום גילתי ששכחתי בבית או נגמר לי
וכו´.
הבעיה היא שלא זכור לי ממי לוויתי, ורובם בכלל אנשים שאני לא ממש זוכרת/מכירה.
השאלה היא מה עלי לעשות בחפצים האלה?
לפרסם מודעה לא נראה לי שיעזור היות והחפצים הושאלו לפני זמן רב, וגם קשה לזהות מה שייך למי.
מה עלי לעשות כדי לא להיכשל בעוון גזל?
תודה רבה! וחג שמח!

התשובה
עלייך להעריך מהו שווי החפצים ולעששות צרכי ציבור עם אותו סכום. עדיף באזור שלמדת כדי שאותם אנשים שנפגעו אולי ייהנו מכך.
הרב בר-אלי


גזל דחוף!!!
השאלה
שלום רב, לפני 8 שנים שהיה לי חונך מה שנקרא “פרח” הוא הביא לי ספר לאילוף כלבים, עכשיו הבעיה היא שהספר עדיין אצלי… ואני לא זוכר אם הוא השאיל את זה מהסיפריה של המכללה,
הוא שהוא הביא לי את זה במתנה,או שזה היה שלו והוא השאיל לי את זה ופשוט שכח את זה אצלי… ואני גם לא יודע את המספר טלפון שלו… אז מה לעשות במצב כזה? כיצד עלי לנהוג?
2.הייתה תקופה שמישהו קרוב אליי של 1-3 שנים שהוא השקה את הגינה בחיבור לצינור שמוביל לקומה שלישית (ששם לא היו דיירים אז, דירה של עמידר) זה גזל? עכשיו הוא משקה מצינור בביתו,
כי הוא מבין שזה לא היה מוסרי… איך אפשר לכפר על זה? האם עם השימוש הנכון שלו עכשיו הוא יכפר על זה, עד שיהיה מצב שעם הכסף שעכשיו הוא משלם על המים (כסף שמשלמים לעייריה ,
ואני אומר בביטחון שגם העירייה אצלנו בעיר גזלנים לא קטנים) הוא יכסה את מה שהוא לקח? מה לעשות?
מקווה שתענו לי במהירות כי זה חשוב לי… בתודה מראש שי .א.

התשובה
1) ראשית עליך לברר במכללה האם הספר שייך להם. אם לא, אז סביר להניח שהחניך שלך כבר התייאש, מותר לך להשתמש בתנאי שתכתוב על פתק את שם הספר ואת השווי שהוא עולה, ואם הוא
בעתיד יבקש ממך תתן לו את אותו הסכום.
2) עליו להעריך מהו החיוב השנתי בעבור צריכת מים להשקיית הגינה ולהעביר את הסכום הנ”ל לחברת עמידר.
הרב בר-אלי


החזר גזל
השאלה
בצעירותי לא נזהרתי ברכושם של אחרים ולא פעם יצא לי לפגוע בממונם אפילו במתכוון.
היום אני רוצה לחזור בתשובה אך אין באפשרותי להחזיר את הגזל משלוש סיבות
א, קשה לי מאוד להגיע אל האנשים האלה כי דרכינו נפרדו
ב, אני לא יכול להעריך את סכום ההחזר
ג, אני חושש מחילול ה´ שייגרם מכך שידעו על מעשי בעבר (לא לכל אחד אפשר להסביר שחזרתי בתשובה)
מה אוכל לעשות?

התשובה
אין צורך להזדהות בשמך, העיקר שסכום הכסף הגיע ליעדו, כגון בדואר.
עליך לתת רק את הסכום הוודאי שפגעת בהם.
אם אין ביכולתך להגיע לאותם אנשים תרום את הסכום לצרכי ציבור.
הרב בר-אלי


מכירת רכב

השאלה
שלום לרב. אני שואל בשם ידיד מהצבא.
סיכמתי על מכירת רכב ואף לקחתיו לבדיקה. בעל הרכב בקש להשאירו עוד יום אצלו, והסכמתי. למחרת כשקבלתיו ראיתי שהוא החליף את הרדיו, לדבריו זה לא כלול בעסקה, לדברי ודאי שכן.
האם זה נכון?
בנוסף לאחר שבועיים הצבע ירד במקום מסוים והתגלתה חלודה. הלכתית – האם יש פסול במעשיו? ומה עלי לעשות? תודה

התשובה

לא הבנתי לגמרי אם כבר נעשה קנין על הרכב, וממה שאתה מתאר “לאחר שבועיים וכד´” אני מבין בפשטות שכבר הרכב אצלך.
א. לגבי הרדיו אם אמרת במפורש שכלול בעסקה ודאי אין זה הגון במה שהוא חוזר בו. אמנם אם לא נאמר במפורש על ידך, לגבי מידת ההגינות בזה נראה בפשטות שהצדק עמך, אלא שאעפ”כ אין כאן
טענה גמורה כלפיו. ואם כבר לקחת את הרכב אליך והסכמת לקחתו עם הרדיו השני הרי מחלת על הרדיו, שהקובע הוא מצב הרכב בזמן מעשה הקנין.
ב. לגבי הצבע, נאמר בשו”ע חו”מ רכח ט: “אין מפרכסין לא אדם ולא בהמה ולא כלים, כגון לצבוע זקן עבד … ולצבוע כלים ישנים כדי שיראו כחדשים”, ומבואר שם שיש בזה ענין של
אונאה. אלא שכיון שידעת שמדובר ברכב ישן, אם החלודה ברכב כזה היא ענין שמצוי, אין בזה ממש אונאה. וכ”ש שאין בזה מקח טעות שהרי ידעת את כל הנתונים על הרכב.
ולכן נראה שתביעה ממונית גמורה אין כאן, אע”פ שייתכן שיש בזה חוסר הגינות מסויים מצד המוכר.
הרב דרור


שכר על חופשה
השאלה
בעלי עובד במוסד חינוכי לא רישמי בו מתקיימת חופשת קיץ בת 5 שבועות. כאשר כל אחד מאנשי הצוות תורן למשך שבוע. מכיוון שבעלי לקח חופשה בת שבוע לפני החופש הוא היה תורן למשך שבועיים.
לאחר התורנות הודיע בעלי למנהל החווה על כוונתו לעזוב את העבודה בתום חודשיים כמסוכם בחוזה. בתגובה דרש ממנו המנהל למלא את 3 השבועות הנותרים בתורנות ואמר שאחרת לא יקבל תשלום על ימי החופשה.
יש לנו חשש לתת עוד ימי עבודה מכיוון שאיננו בטוחים שנקבל את התשלום המלא בתואנות שונות כפי שקרה עם עובדים קודמים.
1. האם מותר למנהל לשנות את שסוכם וידוע מראש על חופשת הקיץ?
2. האם מותר לבעלי לא לחזור לעבוד לאחר החופשה למרות שכך מסוכם בחוזה מחשש שלא נקבל את התשלום?
אדם קרוב אצל עצמו ולכן אנו פונים אל הרב לעצה לפני שנגיע לדין תורה.
נודה על תשובה בהקדם.

התשובה
א. באופן כללי יש לכבד הסכמים וגם אם אין להם תוקף מבחינת דין ממון מ”מ ראוי לאדם לעמוד בדיבורו. (חושן משפט רד ז´).
ב. אין אני יודע פרטים מדוייקים בהקשר שלכם, לכן ראוי ללכת לת”ח שיודע בדיני ממונות או לבה”ד ולפרט להם ועל פי זה לנהוג.
הרב דרור


מעשרות
השאלה
הורים שלי הביאו לי סכום כסף כדי שאני ישתמש בו לרישיון..האם אני חייב במעשר??

התשובה
אם ההורים הביאו למטרה מסויימת א”צ לעשר.
הרב דרור


צילום חוברת – זכויות יוצרים

השאלה
שלום לכבוד הרב!
רציתי לשאול האם מותר לי לצלם חוברת שחברה שלי קיבלה בקורס מחשב שעברה (כתוב עליה “כל הזכויות שמורות ל..”)לשימוש עצמי שלי, לא שימוש מסחרי, או שיש כאן עניין של זכויות יוצרים?
יש לציין שזו חוברת מודפסת שאינה כרוכה כמו ספר אלא 50 עמ´ מאוגדים.

התשובה
אם החוברת נמכרת אז אסור. אבל את לא גורמת להם הפסד כי החוברת לא למכירה אז מותר.
הרב בר-אלי


תשלום לשיעור

השאלה
לכבוד הרב
רציתי לשאול לגבי ספק חוב. הלכתי לשיעור אחד בלימוד שחיה,נאמר לי שהשיעור הראשון הוא בחינם. לאחר מכן לא המשכתי בקורס וביקשו שאשלם את הכסף,למרות שאמרתי להם שאמרו לי שזה בחינם,לא התעקשתי ואמרתי שאשלם, עברו כמה חודשים עוד לא שילמתי את הסכום הם שכחו ולא חזרו אלי, האם לשלם או להעלים עין? תודה רבה

התשובה

בספק חוב אנו אומרים המוציא מחבירו עליו הראיה. כאן אתה הודית שאתה חייב. צריך בירור האם ההודאה הייתה באופן המחייב (האם היו עדים וכו´). מכל מקום במקרה שלך ניתן לסמוך על הדעה שאומרת שאין מצווה לפרוע חוב אלא כאשר ישנה צביעה (קצות החושן סי´ קד´ סק”א) כל עוד לא תבעו אותך אתה פטור.
הרב בר-אלי


לקנות יקר כשאפשר בפחות
השאלה
שלום.
הרב של בית הכנסת החליט שהוא רוצה ללמד הלכות שבת מתוך ספר שיהיה ברשות כל אחד מהלומדים.
והציג בפניננו ספר ואמר לנו שהשיג מחיר מיוחד של 30 ש”ח, אני קיבלתי על עצמי לתרום 20 ספרים.
הייתי במקרה בחנות ספרים בבני ברק וראיתי את אותו הספר ב-25 ש”ח.
התקשרתי לרב והוא לא הסכים שאקנה את הספרים שם.
האם עלי לקנות את הספרים ב-600 ש”ח כאשר אני יכול לקנות ב-500 ש”ח.
יש לציין שהרב לא קנה עוד את הספרים, וגם אם נניח קנה\התחייב האם זה משנה את הדין לגבי ההתחיבות שלי?.

התשובה
אם הרב הבין שאתה מזמין אצלו את הספרים ולכן הוא הזמין, אז אתה מחוייב להזמנתו להזמנתו. אומנם אם התחייבות לקנות ספרים אז אתה יכול לקנות בעצמך.
הרב בר-אלי


גזל
השאלה
שאלה קטנה.. קניתי פלאפון מבת אחת לפני כמה ימים, שילמתי עליו 150 ש”ח ואחרי כמה ימים הוא נתקע אז שלחתי אותו לתיקון. אני מצידי הייתי ממשיכה להשתמש בו אבל חבר של אח שלי ביקש
ממני לקנות את הפלא,-הבעיה היא שהוא הציע לי על זה 300 ש”ח. אני רוצה לדעת אם זה שאני מרוויחה על גבו 150 ש”ח <הוא עדיין צעיר…> זה נקרא גזל או שנגיד יש מחיר מסויים שאותו אני
יכולה להציע כדי לא לגזול ח”ו…
תודה! 🙂

התשובה
הכלל הוא עד שישית מהמחיר מותר להרוויח, אומנם המוצרים שאין להם מחיר קבוע כמו פלאפון משומש ניתן להרוויח אף יותר!
הרב בר-אלי


בעניין אתיקה עסקית

השאלה
שלום רב!
רציתי לברר בבקשה מה דעת התורה=ההלכה על המקרה הבא (שהוא יותר נוגע באתיקה עסקית):
פלוני- נקרא לו יעקב, נכנס לאתר אינטרנט שדרכו אפשר לקנות דברים מספקים (האתר מתווך בין לקוחות לספקים).לפני שביצע את העסקה הוא נדרש לאשר את כתב התנאים שהוצג מולו באתר
האינטרנט- כתב תנאים ארוך מאוד, מסורבל ובאותיות קטנות. מסתבר שאחת מההערות שבכתב ההתחייבות היא שאתר האינטרנט לא אחראי לטיב/איכות המוצר ובכלל לעסקה. יעקב לא שם לב להערה
הזאת ועל סמך זה רכש את המוצר שרכש (לבסוף היתה בעיה במוצר, אך אתר האינטרנט סירב לקחת אחריות בטענה שיעקב הסכים לתנאים שבכתב ההתחייבות- ויעקב יצא נפסד). שאלתי היא מה דעת
התורה על כך שאתר האינטרנט לא פירסם את ההערה החשובה הנ”ל (שאין הוא אחראי על ביצוע העסקה) בצורה שבודאי הלקוח ישים לב אליה- בולטת, בכתב גדול וכד´..- האם אתר האינטרנט
נהג כהלכה ויצא ידי חובה בעצם זה שפרסם את ההערה (אפילו שזה היה בצורה “נסתרת”) או שהיה מחובתו לפרסם את ההערה בצורה בולטת?
אשמח ממש לתשובה בהקדם האפשרי- זה ממש חשוב! תודה רבה!

התשובה

א. באופן כללי שאלת ההגינות במקרה זה, תלויה בנורמות ו”במנהג המדינה”, (עיין בחו”מ קעו י´, שנח יא´, ועיין רלב ו´, שאפילו הגדרת מה נחשב “מום” במקח נקבעת ע”פ מנהג
העולם). דהיינו כיון שהיה ברור שהאתר באינט´ הוא רק המתווך ולא הספק, והוא לא אמור לדעת על איכות המוצר, (עיין חו”מ רלב יח´ שיש משמעות לכך). א”כ הדבר תלוי האם מתווך בדרך
כלל לוקח אחריות על העסקה או שלא. שאם בדרך כלל אין המתווך לוקח אחריות, נראה שאין צורך בפרסום משמעותי לפרט כזה, שאמנם חוזה התווך צריך להתייחס אליו, אולם אין הכרח שיהיה ב”
אותיות גדולות”. מה שאין כך אם בדרך כלל המתווך לוקח אחריות, אז כיון שהוא משנה ממנהג העולם עליו להודיע ברורות על כך “באותיות גדולות.” ואם אין מנהג רגיל בדבר, על הקונה להתנות זאת
קודם לעסקה.
ב. חסר פרט חשוב בשאלה, האם במקרה של מוצר פגום יכול הלוקח לפנות באופן ישיר לספק. שנראה שאם יש לו יכולת כזו, ענין זה מפחית את מידת חוסר ההגינות אם זו אכן קיימת, שהרי כך הוא
בדרך כלל שהקונה מחזיר את המקח למוכר ומקבל את כספו בחזרה (חו”מ רלב ג´) , וא”כ התיווך לא גרע מהתנהלות רגילה בין מוכר לקונה.


גניבת הדעת ורמאות במשפחה
השאלה
גיסי מכר את הרכב שלו לאדם מסוים ובתמורה קיבל מזומן ועוד רכב טנדר.
הוא שיכנע את בעלי שכדאי לו לקנות את הרכב הזה, וזה רכב שישמש אותו מאוד.
גיסי קיבל את הרכב הזה מאותו אדם בחישוב של 14 אלף ש”ח. הוא רצה למכור לבעלי אותו ב-23 אלף ש”ח. וכל פעם בא עם רעיון אחר, שאולי בעלי יתן לו 17 אלף ואת הרכב הישן שלו, או
15 אלף ואת הסוסה שלו ששווה 4,000 דולר וכו´ וכו´.
בסופו של ענין גיסי מכר את הרכב למישהו אחר.
ורק אח”כ ידע אותנו לגבי ביצוע העיסקה.
בעלי מאוד התאכזב כי הוא בעצם חשב איך הוא מארגן את הכסף ועושה את “עיסקת חייו”.
לאחר יומיים פגשתי את האדם שקנה ממנו את הרכב וגם נתן לו הטנדר, והוא סיפר לי שהוא החשיב לו את זה כ-14 אלף ש”ח. אני הייתי המומה.
איך גיסי יכול לרמות אותנו בצורה כזאת. לא רק למכור לנו ב-9 אלף ש”ח מעל מה שהוא קיבל אלא גם לגנוב את דעתנו ולשכנע אותנו כמה כדאי לנו לקנות אותו.
בקיצור אני התעמתתי עם אחותי(גרה לידי באותו ישוב) איך יכולתם לעשות לנו דבר כזה. והיא הצטדקה עם כל מיני תירוצים. נכון לעכשיו אני ובעלי מרגישים מאוד פגועים. כי אני גם עוזרת לה הרבה
עם הילדים וגם בעלי עזר לבעלה כשהיה צריך. איך עשו לנו דבר כזה.
רציתי לשאול מה דעת תורה בכל הסיפור הזה? האם לפרסם זאת שגיסי הוא למעשה נוכל, שקרן ורמאי כדי שגם אחרים יזהרו ממנו. לא רק זאת גם נודע לי שהוא רימה את אבי ברכב הקודם, שמכר לו
אותו מעל המחירון ושיכנע אותו שהוא עושה לו מחיר טוב.
הייתי שמחה לשמוע את דעתכם. כי אנו לא רוצים כל קשר איתם יותר.סליחה על השאלה הארוכה, אך הכל נראה לי רלוונטי כדי לקבל תשובה ברורה.

התשובה
א. ע”פ דין תורה יש מושג שנקרא “אונאה”, שמשמעותו בהקשר שבמקרה שלפנינו היא שאדם מוכר לחבירו דבר מסויים יותר מאשר ערך השוק שלו, שלא מידיעת הקונה. הקובע אינו כמה החפץ עלה
למוכר אלא באיזה מחיר יחסית למחיר בשוק מקבל הקונה. ולכן מבחינת עיקר הדין הקובע הוא מחיר המחירון של מכונית כזו, ולא המחיר שבה קיבל גיסך את המכונית. ואם היה כאן תוספת של יותר
משישית מהמחיר יש בזה איסור, ואם בפחות ספק אם יש בזה איסור. (שו”ע חו”מ רכז ו). נראה שענין זה יכול לשמש לנו כמדד לגבי הענין המוסרי בעסקה כזו בדרך כלל. אמנם במקרה זה יש מצב
מיוחד של קשר גדול ביניכם, והתייחסנו לכך להלן ג´.
ב. לגבי פרסום דבר זה לאחרים, בעקרון אסור מצד לשון הרע, ורק בתנאים מסויימים, מותר, יש שבעה תנאים, ויש לעיין היטב בספר “חפץ חיים” כלל י´, ובעיקר סעיפים יא´ יג´.
ובאופן כללי צריך להזהר שגם אם אכן פלוני נכשל בדבר מסויים, אם להגדירו על שם כך, “נוכל” וכו´, ותמיד נזכור שכולנו עלולים להכשל.
ג. איני יודע להעריך מה בדיוק היה טיב היחסים ביניכם לפני מקרה מצער זה, וכנראה ציפיתם לשקיפות יותר גדולה, וייתכן שאכן יש מקום לפי טיב הקשר שלכם לשקיפות כזו, וכיון שיש קפידא בלבכם
על כך טוב עשית שאמרת לאחותך, שכך כתב הרמב”ם (דעות פ”ו ו): “כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק, כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום
את אמנון, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך.” אבל לאחר שנאמרו הדברים, כדאי להסיר את הקפידא, מטינא שבלב
לא צומח אף פעם דבר טוב, ואחים, ובפרט אם גם אתם שכנים קרובים, כשיש ביניהם חלילה דברים שבלב אחד על חבירו, איכות החיים שלכם לא פחות משלהם תדרדר מחמת כך, ושום דבר טוב לא
יוצא מזה. וכך אמרו רבותינו (יומא כג,א): “הנעלבין ואינן עולבין, שומעין חרפתן ואינן משיבין, עושין מאהבה ושמחין ביסורין – עליהן הכתוב אומר: ואהביו כצאת השמש בגברתו.” ו”
במדה שאדם מודד בה מודדים לו” (סוטה ח,ב), ואם תמחלו כך ינהג בכם בעז”ה גם רבונו של עולם. וכאמור מחילה זו היא לטובתכם, לטובת איכות חייכם, לא פחות משל אחותך ובעלה.


האם זה גזל?

השאלה
אחי חזר מחו”ל, ואחותי טוענת כי הוא הבטיח לה את המצלמה.
התארחתי לשבת וביקשתי את המצלמה בהשאלה (בהדגשה) מאחי. לא במתנה.
אחותי מתקשרת ואומרת שזה גזל, וזו מצלמה שהובטחה לה. והיא שלה.
אחי אמר שהיא לא צריכה מצלמה דיגיטלית כי אין לה מחשב אז נתן לי אותה, כפי שכבר ציינתי בהשאלה. האם זה גזל שהמצלמה אצלי?

התשובה
אם אחיך קנה את המצלמה לעצמו, אז אין לאחותך תביעה אליך והיא צריכה לדבר עם אחיך. אם הוא קנה מראש את המצלמה עבורה, אז באמת טענתה צודקת.
הרב בראלי


מחויבות למעביד

השאלה
שלום הרב
אני עובד כמדריך חוגים בבתי ספר .המעביד שלי -אדם פרטי שעובד מול העירייה .אנו לא סיכמנו בע”פ או בכתב לא תאריך שאני מחויב לעבוד עד אליו, או באיזה תנאים .אני חושב לעזוב לטובת משהו
יותר מקצועי איך אני אמור לעשות זאת .חייב להודיע מראש … וכו …

התשובה
פועל יכול לחזור בו בתנאי שאין זה “דבר האבד” (חושן משפט סימן של”ג) אם ניתן למצוא מחליף אז עליך להודיע פרק זמן סביר מראש, להערכתי 14 יום. אם לא ניתן למצוא מחליף עליך לסיים
את פרק הזמן המצופה ממך – קורס וכדומה.
הרב בראלי


ספר שהושאל

השאלה
לכבוד הרב שלום!
לפני כשלוש שנים לערך, קניתי לחברי דאז ספר קריאה במתנה.
לאחר שהוא סיים לקרוא את הספר הוא השאיל לי אותו על מנת שאני אקרא בו.
לצערי הרב מאוד, לאחר שסיימתי לקרוא בו, ברוב טיפשותי לא החזרתי לו את הספר, והוא נשכח מזכרוני…
בזמן הניקוי לפסח האחרון ראיתי את הספר ונזכרתי בחבר, שמאז כבר ניתקו קשרינו ודרכינו נפרדו.
רציתי המון פעמים להחזיר לו אותו מאז, רק שהבושה מנעה ממני, להחזיר ספר לאחר שלוש שנים?!
ממיטב הבנתי הוא כבר שכח מהספר והתייאש.
חשבתי להשאיר לו במפתן הבית את הספר וללכת, אבל זה לא ממש יפה וגם עדיין הוא יבין שזה אני…
חשבתי אולי להשאיר לו את כסף העלות של הספר במפתן הבית וללכת.
או אולי לתרום את אותו כסף/ספר לצדקה?
מה כבוד הרב אומר על כך?
יום טוב, שבוע טוב וחודש טוב.
ותודה רבה!

התשובה
אתה עדיין שואל של הספר ולכן אליך להחזירו גם אם חבריך יתייאשו. העדיפות להחזיר ממש את השפר אבל אם אין לך ברירה ובנוסף אתה מעריך שחבריך מעדיף כסף על פני הספר, אזל תעביר לו את
סכום העלות של הספר משומש אפילו כשאינו יודע.
הרב בראלי


דיני שאלה

השאלה
שלום ושבוע טוב!
בצוני לשאול: אני שאלתי מאח של חברי כדורסל. הוא הלך וחבריי ואני הלכנו לשחק בכדור. בין המשחקים היה גם אחיו של המשאיל. לאחר כ-3/4 שעה של משחק, גילינו שיש נקר (פנצ´ר
בלעז) בכדור. כנראה שהנקר נגרם או מבעיטה שפגעה בענף של עץ של אחד מהמשחקים בכדור או מזריקה של הכדור על הקיר של אחד הבתים ע”י חבר אחר. האם עליי לשלם למשאיל כדור חדש,
האם אני פטור לגמרי או האם אני חייב לשלם ועל שני הזורקים לשלם לי (כך שבעצם הם משלמים)?

התשובה
שואל פטור, כשאר החפץ ניזוק מחמת השימוש בו- “מתה מחמת מלאכה”. עליכם לוודא שנהגתם עם הכדור כמקובל והתקר קרה מעצמו.
הרב בראלי


אוטו
השאלה
לרב שלום,
יש לי רישיון כבר כמה שנים. עד עכשו לא נהגתי באוטו מסיבות שונות. ב”ה יצאתי מהפחד והתחלתי ליסוע למקומות קרובים ואפילו מעט רחוקים. השאלה שלי היא, באחת הפעמים הראשונות
שהתאמנתי בנסיעה בישוב, התאמנתי על חניות ונדמה לי ששרטתי אוטו שחנה בסמוך. ראיתי שיש על האוטו הזה 3 סימני שריטה בגובה של האוטו שלי, אבל אני לא בטוחה אם זה היה כבר לפני. אני
חוששת שזה בגללי. מה עלי לעשות? אני לא זוכרת בדיוק איפה זה קרה ואיזה רכב זה היה. אם אסע לאזור אני אולי אזהה את האוטו השרוט. מה אני אמורה לעשות במצב שכזה, לאור העובדה שאני
כמעט בטוחה שזה בגללי ולאור העובדה שלא בטוח שאמצא את בעלי הרכב כדי לפצות אותם! ובאופן כללי, מה אמורים לעשות במצב שכזה מלכתחילה? להשאיר פתק? תודה!

התשובה
חזרה בתשובה כוללת קבלה לעתיד. לכן כדי שתקבלי על עצמך להבא לקחת אחריות על מעשייך.
במקרה כזה, מחכים כמה זמן עד שנרגעים ואז מתבוננים היטב בנזק כדי שלא ילבישו עלייך נזקים אחרים רושמים את מספר הרכב ומשאירים פתק.
במקרה שלך אם יש לך אפשרות לאתר את הרכב אליך לעשות כן.
הרב בראלי


נזק אפשרי?

השאלה
שלום לרב.
ברצוני לספר לך מקרה ולבקש את חוות דעתך.
היום חברי הסיע אותי בקטנוע שלו לביתי.בזמן שעליתי על הקטנוע רגלי נתקעה בחלק מהקטנוע(שעשוי מפלסטיק)ונשמע רעש של דפיקה.נסענו כ-20 דקות ואז נשמע רעש של פיצוץ,
עצרנו לראות מה קרה וראינו שחלק מהפלסטיק נשמט
(בעקבות פין שנשבר)ושחסר אוויר בגלגל.
אני לא מבין כלום בקטנועים ואין לי מושג אם מכה עם הרגל שלי יכולה לגרום לכזה נזק או שהמכה רק שימשה כזרז למשהו שהיה רעוע.איני יודע אם אני הגורם לנזק ,ואיך עלי לנהוג?
בברכה עמיחי.

התשובה
עליך להתייעץ עם בעל מקצוע- האם שי קשר בין המעשה שלך לנזק. בכל מקרה אתה אמור לשלם רק על הנזק הראשוני ולא על הנזק בסוף שהוא רק גרמא בעלמא.
הרב בראלי


תשלום למעון

השאלה
לרב שלום!
אני לומדת במכללה. רשמתי את הבן שלי למעון המכללה לסמסטר ב´. בני בן 3 שחודשים. אני יודעת שהיו עוד בנות שרצו לרשום את תינוקם למעון המכללה – אך כל הקודמת זוכה, וכמובן שישנה
עדיפות לבת שזקוקה למעון למשך כל ימות השבוע, על פני מישהי שזקוקה לו רק למעט ימים.
יצא שבשבוע הראשון של בני למעון, התחלפו המטפלות כמעט כל יום, וביום האחרון של השבוע, הוא חזר הביתה והיה ממש עצוב. שמעתי גם שהרבה בנות לא מרוצות מהמעון ומהיחס של המטפלות.
הוצאתי את בני מהמעון, במיוחד לאור העובדה שבעלי באוו שבוע סיים עבודה ובשעות הבוקר הוא פנוי. והרי רציתי שיהיה במעון כדי שיהיה קרוב אלי כשבעלי עובד. יצא שכאשר הודעתי למנהלת המעון
על עזיבתו,היא כעסה נורא על כל המאמצים שהשקיעה בשבילי וטענה שהוסיפה מטפלת נוספת בגלל שלפי התקן מעל מספר מסוים של ילדים צריך מטפלת נוספת. היא טענה גם שאם לא אמצא בת אחרת
שתכניס את בנה למעון אצטרך לשלם על כל החודש בשביל אותה מטפלת נוספת. רציתי לשאול, האם לי לשלם על כל החודש? הייתי חושבת שעלי לשלם רק על השבוע בו נעזרתי בשרותי המעון וזהו.
במיוחד לאור העובדה שהבנתי משאר הבנות שאין מטפלת קבועה כמו שמנהלת המעון אמרה לי בשיחה. מה עלי לעשות? זה יצא מצב לא נעים, ואני יכולה גם להבין את מאמצי מנהלת המעון, אך אין זה
לגיטימי ואהגיוני שאדם יבטל דבר מסוים לאחר זמן מה? האם אני גוזלת ממשהי פרנסה? תודה רבה!

התשובה
המטפלת היא פועלת שלך, וברגע שהיא התחילה את עבודתה קנתה את כל שכר החודש חושן משפט של´ג . לכן מעיקר הדין את חייבת בכל השכר של החודש, אם לא הגיע ילד אחר. אולם אם מקובל
שהשבוע הראשון הוא שבוע בדיקה אז צריך לדון.


עביד איניש

השאלה
שלום לכבוד הרב

האם מותר לאדם לקחת מגזלן חפץ על מנת להשיב לחבירו?
ישר כח. יואב

התשובה
מצוה להשיב לאדם את חפציו , אבל אסור לך לעשות פעולות שיכולות להראות כגנב, שלא יחשדו בך. ברכות ה:


עביד איניש דינא לנפשיה

השאלה
אדם שראה אדם אחר גונב חפץ מחברו האם דין עביד איניש דינא לנפשיה חל גם כאן כלומר כלפי חפץ חברו ויכול לקחת מהגנב? והאם רק מידיו אוגם להיכנס לרשות הגנב?

ישר כח!

התשובה
ראה תשובה לשאלה “עביד איניש”


הלנת שכר

השאלה
שלום!
האם מותר למנהל ארגון העוסק בקירוב רחוקים, לא לשלם שכר בזמן לפעילים (איחור של יותר מחצי שנה), כדי להספיק לקיים עוד פעילויות קירוב, וזאת כאשר העובד לא מעוניין בזה?

התשובה
החיוב לשלם שכר עבודה הוא חייוב גמור ואסור להלין שכר פועל.אף אם המטרה היא מצווה , אין עושים מצווה בעברה!


האם מותר לעבוד במקום שמרמה את הבריות?

השאלה
שלום רב לכבוד הרבנים.
5 שנים עבדתי בחברה מסויימת,והיה לי טוב מאד שם
חוץ מדבר אחד,בעל הבית של החברה נוהג בלקוחות בדרכים לא ישרות ,לא הגונות,ולמעשה מרמה.(יש לציין שהוא מאד פיקח -ובהתנהגותו הוא לו עובר על החוק)
ראוי לציין שבעל הבית לצערי אדם דתי וחובש כיפה. מספר פעמים שביקש ממני לעשות דברים מסויימים סירבתי.למשל לשנות תאריך שלקוח החזיק במוצר על מנת גבות יותר כסף,
יש לציין שבחברה עובדים קרוב לתשעים אנשים,ואין לי שום רווח אישי או טובת הנאה ממעשיו או ממעשה של מישהו אחר בחברה. חוץ מזה שבאופן עקיף משכורתי משולמת מקופת החברה.
לא יכולתי להשלים עם הדברים עד שלפני חצי שנה עזבתי את עבודתי,עד היום לא מצאתי עבודה אחרת -אך בלית ברירה אני חושב לחזור לשם.
שאלתי – האם למרות שאין לי שום רווח אישי ישיר חוץ ממשכורתי מותר לי לעבוד שם, וכמובן ראוי להזכיר שאני לא מתכוון בשום פנים לנקוט איזו פעולה לא ישרה (מנהלי כבר למד אותי ולא פונה אליי יותר
בדברים כאלה,ויש לציין שהוא אפילו מעריך אותי על זה). הלא אפשר להקשות שבסופו של דבר חלק ממשכורתי משולמת מכסף לא הגון. אך מה עם שאר 90 איש המתפרנסים מהחברה,ומה למשל על
עובדי הבנקים ,שידוע שהרבה פעמים נוהגים שלא ביושר ובהגינות עם לקוחותיהם. אם נלך בשיטה הזאת אולי לא יהי מקום ראוי אחד לעבוד בו.
אודה לכם אם תענו בדחיפות מאחר שעליי להגיד להחלטות בקרוב מאד. תודה מוטי

התשובה
איסור מסייע ידי עברה הוא איסור דרבנן , במקום ספק ישנו צד להקל. יורה דעה סימן קנ´א . היות ואתה מקפיד לא לעשות איסורים וכל החשש הוא שיגרם על ידך איסור, שלא בידיעתך אם כן מותר לך
לעבוד שם. וכן לגבי המשכורת מותר לך לתלות שהיא מהכסף המותר.


עושה אדם דין לעצמו?

השאלה
שלום!
במקום עבודתי אני נאלץ לעבוד בערך 20 שעות נוספות בחודש ללא תשלום ומעביד לא מוכן לשלם
האם אני יכול לקחת בתמורה ציוד משרדי או להשתמש בו.
אם התשובה בעיתית אז תישלחו את התשובה בלי לפרסם.
תודה

התשובה
באופן עקרוני ישנו דין של עביד איניש דין לעצמו סימן ד חומ . אומנם ישנם מספר תנאים הכרחיים. עליך להחזיק ראיות שאכן ישנו חוב כלפיך-כגון חוזה עבודה שבו מפורש תשלום על שעות נוספות. וכן
דו´ח עבודה המציין את השעות בפועל שעבדת. לאחר מכן מותר לך לעכב ציוד בחזקתך אבל ללא יכולת שימוש אלא כאמצעי לחץ עתידי לתשלום.


ממונות

השאלה
לכבוד הרב שלום!
בחופש הגדול עבדתי כרכזת בקייטנה.
התפקיד הוצע לי ע”י הורה מהועד של הקייטנה בישוב. והסכום שהוצע לי עבור התפקיד כולל ההכנה מראש לקייטנה הוא 4000 ש”ח לאחר כמעט כחודשיים עבודה וכשבוע וחצי לפני תחילת הקייטנה ועדת
חינוך של המושב החליתה לקחת על עצמה את הקייטנה.
בישיבה שהייתה החליטו להוריד לי 1000 ש”ח מהשכר שהוצע לי ע”י ועד הורי הקייטנה.
טענתי להגנתי שזה הרעת תנאים וכבר עברתי כחודשיים מכיוון שלא הגעתי איתם להסכם החלטתי לעזוב.
לאחר יומים של פתיחת הקייטנה ההורים ביקשו שהחזור לרכז את הקייטנה הסכמתי ואמרתי להם שאני רוצה שיכירו בעבודתי לפני פתיחת הקייטנה וישלמו לי את הסכום שנקבע מראש לפני שהתחלתי לעבוד.
בסיום הקייטנה שילמו לי אך ורק 3000 ש”ח ועבור ההכנה לא שילמו לי.
מאותה ישיבה ועד לפני כשבועיים לא נתנו לי תשובה. לפי בקשתם הגשתישיחזרתי להם דו”ח שעות שכלל כ-70 שעות. הסכום שהם מוכנים לשלם לי הוא 600 ש”ח כ8.57 ש”ח לשעה.
שאלתי הם:
האם לאחר כחודשיים עבודה הם יכולים לשנות את השכר? הרי עבדתי!

התשובה
כשיש ויכוח ממוני בין שניים , צריך לשמוע את שני הצדדים ולכן אין אפשרות להתייחס לדין. באופן כללי אין אפשרות לשנות תנאי תשלום תוך כדי עבודה. במקרה שלך צריך לברר היטב מה היה הסיכום
החדש לאחר שחזרת והמשכת בעבודתך. מומלץ לפנות לבית דין לממונות , ניתן בשדרות.


נזקי ממון בגלל אנטנה סלולרית

השאלה
בשכונתינו הותקנה אנטנה סלולרית גדולה (“הדור השלישי”) על גג מבנה השייך לאחד מחברי הקהילה.
האנטנה קבלה את כל האישורים הנדרשים בחוק.
המבנה עצמו מושכר כמעון לחוסים פגועי נפש.
במרחק מטרים ספורים מהמבנה ממוקמים: בי”ס יסודי גדול, בית אבות סיעודי, גן ילדים עירוני ומעון לפעוטות. ובנוסף, כמובן, בתי מגורים רבים.
למרות כל האישורים (איכות הסביבה וכו´) מקובל בציבור לחשוב שיש נזק בריאותי בחשיפה לאורך זמן לקרינה הנפלטת מאנטנות סלולריות, בפרט של “הדור השלישי”, ובפרט לילדים הנמצאים
בתהליך של גדילה.אי לכך, השכנים וההורים למתחנכים במוסדות הסמוכים נמצאים בחרדה.
מאז התקנת האנטנה עזבו את המעון כ-20 פעוטות ולכן פוטרו 5 עובדות!
על גן הילדים מרחפת סכנת סגירה (אם לא ימצא מבנה חלופי בהקדם) ואז הגננת והעובדת יהיו מובטלות.
ויש יסוד סביר להניח שמחירי הדירות באזור יפגעו. (השכנים מעידים שאינם פותחים חלונות הפונים אל האנטנה ואף העבירו חדרי שינה לאזור בדירה המרוחק מהאנטנה).
בעל המבנה מסווג כאדם ירא שמים (?). ויש לציין שהוא אדם אמיד שרוחיו מהעסק אינם חיוניים לקיומו, למרות שלא נראה לי שזהו שיקול שאמור להשפיע על פסיקה הלכתית בנושא כזה.
1. האם יש מקום להזמינו לדין תורה בתביעה להורדת האנטנה?
2. האם האנשים שניזוקו כספית כתוצאה ישירה מהתקנת האנטנה (פוטרו, או אבדו חלק ניכר מפרנסתם- מנהל המעון והעובדות)יכולים לתבוע ממנו נזיקין בדין תורה?
3. מה בנוגע לירידת ערך הדירות?
4. נזק בריאותי, אם יגרם חלילה, יבוא לידי ביטוי רק בעוד שנים. האיש מתכסה באישורים החוקיים הקימים.-( מדינת ישראל אינה מהמחמירים בעולם-באירופה ורוסיה התקנים מחמירים בהרבה).
מה מקומה של הטענה “אם אני לא אשכיר-ימצא מישהו אחר שיעשה זאת ואנטנה תוצב באזור בכל מקרה”?
האם אין זה “נבל ברשות התורה”?
תודה רבה.

התשובה
כמובן שיש לברר את התביעה בבית דין לממונות. ישנם גדרים בהלכה לנזקי שכנים ולהרחקות המחויבות . למיטב ידיעתי נידונה תביעה כזו לפני כחודשיים בבית דין לממונות בבית שמש.


לא משלמים!

השאלה
שלום לרב!
אני עובד במקום עבודה שהמטלות שנותנים לי מחיבות להישאר שעות נוספות,על שעות אלה לא משלמים לי וגם לא ישלמו.
האם מותר לי לפצות את עצמי בלקיחת ציוד משרדי או שימוש אחר בציוד העבודה.
תודה.

התשובה
אם בחוזה העבודה הם אמורים לשלם לך עליך לתבוע את שכרך אבל בכל מקרה אינך רשאי לקחת ציוד מהעבודה. אם הם חייבים ולא משלמים מותר לך להתקזז,דהיינו לעכב חובות שלך כלפיהם.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


כותרת ללא נושא

השאלה
השאלתי לאחותי בגדי הריון, כעת כשאני זקוקה להם היא טוענת כי החזירה אותם ואני בטוחה כי מעולם לא קיבלתי. מדובר בהרבה בגדים השווים הרבה, וכעת אני נאלצת לקנות הכל שוב דבר הכרוך
בהוצאה כספית גדולה. מה עלינו לעשות? האם עליה לפצות אותי? אם כן, באיזה סכום?

התשובה
תלוי בטענות שלה-אם היא טוענת שבוודאות היא החזירה היא פטורה. אם היא לא זוכרת ואומרת אני לא יודעת היא חייבת לשלם את ערך הבגדים המשומשים (הערכה של חצי מחיר בגד חדש)
(חושן משפט סי´ ע”ה,הטוען איני יודע אם פרעתיך, חייב)
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


ביטוח רפואי

השאלה
שלום וברכה!
לאשתי יש ביטוח רפואי המקנה לה פעם בשנה התיעצות עם רופא ממוחה בהשתתפתו חלקית של הביטוח.
אשתי בדרך כלל אינה משתמשת בזה (ברוך השם) למרות שהיתה יכולה לנצל זאת במספר מקרים ולא ניצלה.
לאחרונה הלכתי לי אני להתיעצות והוצע לי על ידי הרופא לרשום את הקבלה על שם אשתי וכך לזכות בהשתתפות הביטוח, על ידי זה שהיא תוותר על ההתיעצות השנתית שלה עבורי.
אכן כך עשיתי וקיבלנו מהביטוח את ההשתתפות החלקית.
שאלתי היא האם יש בכך משום גזל או שזה באפשרות אשתי להעביר לי את הזכות הזאת שלה.
בתודה
שי

התשובה
יש בכך משום גזל אא”כ הביטוח הוא משפחתי, מה שלא נראה משאלתך.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


שאלות הלכתיות

השאלה
שלום לכבוד הרב!
1- התחלתי לעבוד בעבודה שבה משלמים את הוצאות הנסיעה- אם יש צורך בכך. העניין הוא שמקום העבודה נמצא כרבע שעה עד עשרים דקות הליכה מביתי או נסיעה של שלוש תחנות באוטובוס. אני
יודעת שאם לא היו משלמים לי את הוצאות הנסיעה הייתי מעדיפה ללכת ברגל על-מנת לחסוך את הכסף. שאלתי היא אם מותר לי ליסוע באוטובוס למקום העבודה ואז לבקש החזרי נסיעות, למרות שמדובר
על הליכה ברגל לא ארוכה, שהייתי עושה אותה אילולא החזרי הנסיעות?
2- אם אבי מביא לי 50 ש”ח לקנות כרטיסיה ונשארים לי כשמונה שקלים עודף, האם עליי להפריש מעשר?ואם כן-ממה? מהעודף או מכל ה-50 ש”ח?

התשובה
מותר,זה חלק מהשבת השכר.
ב מצורף ציטוט של תשובה קודמת בעניין זה
מעשר כספים:
1.בכלל צריך לדון כשמשיבם באינטרנט בהל´ מורה הלכה בפני רבו ולכן הדברים שנכתוב כאן הם בגדר בירור מקורות ועצה ולא הוראה מפורשת של איסור והיתר
*חשוב להקדים שהרבה פוסקים נקטו להלכה שכל עניין של מעשר כספים זה רק מנהג (שו”ת פנ”י, שו”ת חות יאיר, סי´ רכ”ד, שו”ת מטיב דבר חיוכ”ד סי´ ע”ז ועוד) ולכן לפני שאדם מקבל
מנהג חשוב זה כדאי להתנות “בלי נדר” (ואם התחילו כבר בלי להתנות בלי דעת שזה רק מנהג – כדי להתנות מעכשיו והלאה).
2.ובאמת בשו”ע (יור”ד סי´ רמ”ט ס”א) הל´ צדקה עניין מעשר כספים מופיעה כשיעור בצדקה וכתוב שם “פחות מכאן – “עין רעה” משמע שמעשר כספים הוא לא חיוב אעפ”כ יש בזה מידה
של עין רעה כשאדם מתקמץ ולא מפריש
3.יסוד גדול ייסד לנו הגרמ”פ בתשובותיו אגרות משה (יור”ד ח”ב סי´ קי”ג) כשנשאל בפרטי מעשר כספים מה אפשר להחשיב ומה לא, כתב כך: “ולפי חשבון מעשר שלו ניכר שהוא מרוויח פחות
מכדי הוצאתו שמדינא פטור כי פרנסת עצמו קודם לכל אדם כדאיתא ברמ”א סי´ רנ”ג ס”ג והא למעלה יתירא ולמידת חסידות ליתן המעשר לצדקה – ולדחוק בהוצאת בני ביתו ודאי אין להחמיר בזה
4.ומבואר בשו”ע סי´ רמ”ח ס”א שאפילו עני המתפרנס מן הצדקה חייב ליתן ממה שיתנו לו והקשו האחרונים הרי מבואר רנ”א פ”ג ברמ”א כלל גדול ש”פרנסות עצמו קודמת לכל אדם ואינו חייב לתת
צדקה עד שיהיה לו פרנסתו ואח”כ יקדים פרנסת אביו וכו´…”
והנחלת צבי בהנהגותיו בשו”ע כתב ליישב שעני המתפרנס מן הצדקה חייב רק לתת שיעור מינימום והרמ”א התכוון שלא חייב לתת שיעור עשירית או יותר אומנם הש”ך יישב שבאמת אדם שאין לו כדי להתפרנס
(כנראה לאותו חודש) פטור לתת צדקה מכספי צדקה שנותנים לו רק אדם שיש לו כדי פרנסה אבל הוא נצרך לצדקה ע”מ ליצור קרן שיוכל להתפרנס מהרווח מהצדקה צריך להפריש מעשרות ולפ”ז משמע
מדברי שניהם כדברי הרב פיינשטין למעלה שאדם המרוויח פחות מכדי הוצאתו והוא חי ברמה נורמלית המקובלת פטור מלעשר את משכורתיהן.
5.יש כאן אולי להוסיף סברא שמלגת פ.ר.ח מוגדרת כמלגת קיום ע”מ לעזור לסטודנטים לחיות וכמו שהמדינה לא מחייבת על זב מס מכיוון שזה לא מוגדר כרווח אלא כמלגת קיום ייתכן שאין ע”ז בין משר
כספים מכיוון שהכספים ניתנו למלגת קיום. הרי זה פשוט אם אבא נתן לבנו כסף לנסיעות שאיו עלו חיוב מעשר כספים מכיוון שזה ניתן למטרה מוגדרת וזה בעת הנותן – יתכן שעם בכספים של מלגת קיום
ניתן לומר סברא דומה
6.לסיכום: מנהג טוב חשוב ומקובל לעשר (“בלי נדר”) מכל הכנסותיך גם ממלגת פ.ר.ח וגם מהמשכורת. אבל אם את לא גומרת את החודש וצריך לבקש עזרה מההורים יש מקום גדול להקל לא
לעשר אעפ”כ את מלגת פ.ר.ח וגם מכספי המשכורת אם צריך אפשר לא לעשר. ואעפ”כ פשוט שצריך לתת צדקה קצת כל שנה מעיקר הדין אמנם יש שכתבו שמכיוון שזה עניין גדול כל כך להקפיד במעשר
כספים כדאי לחשב כמה מגיע המעשרות (ואפשר להקל להחשיב הוצאות של מצווה מסוימות והשאר להשאיר כתוב בל”נ לכשירווח)
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


אתרוג

השאלה
שלום רב .
קניתי אתרוג,
ואחרי יומים כול האתרוג היה מלא קטמים חומים , ומעשה מיכך האתרוג היה פסול, אז האם זה שמכר לי את האתרוג הוא צריך להחזיר לי כסף .
בתודה מראש : אריאל .

התשובה
יש להתייעץ עם מוכר בעל נסיון האם יש פה פשיעה, או מראש נמכר לך אתרוג בעייתי או שזה מזלך
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


ויכוח בין שכנים

השאלה
שלום
ראובן ושמעון שכנים. ראובן רוצה להרחיב את דירתו וכדי להגיש בקשה בעיריה הוא מבקש את חתימת שמעון על כך שהוא לא מתנגד. ראובן אומר שהוא בדק וזכויות הבניה שלו וגם אין כל בעיה אחרת
שיכולה להיגרם לשמעון. שמעון אומר שהוא לא יודע לומר בוודאות מה הזכויות ומה משמעות הבניה לגבי הזכויות הקיימות בבנין. הוא רוצה להתייעץ עם מומחים (כגון עו”ד, מהנדס וכו´) כדי שיוכל
לברר את השלכות תוספת הבניה, ואולי אף לנסח הסכם בין הצדדים בעניין השלכות אלו. באופן טבעי הוא לא יכול להתייעץ במומחים של ראובן כי הם מוטים לטובת ראובן ועל כן הוא מבקש לשכור מומחים
משלו. שכירת המומחים עולה כסף ועל כן הוא מבקש מראובן שיממן את המומחים.
ראובן אומר: אני ברי – בדקתי והכל בסדר, ואתה שמא – אתה לא יכול להצביע על בעיה. על כן אין לי התנגדות שתבדוק על ידי מומחים משלך אבל אני לא מוכן לממן זאת. אתה גם לא יכול
להכניס אותי לעלויות נוספות שהן מיותרות מבחינתי. כמו כן דרך מומחים כאלה למצוא בעיות “מתחת האדמה” כדי להצדיק את שכרם ובכך סתם תתגבר המחלוקת.
שמעון אומר: אני לא איהנה מהבניה – רק אתה. אם המומחים אכן יגלו בעיות והם יהיו “מתחת לאדמה” תמיד אני יכול לוותר. אם הם יגלו בעיות אמיתיות ובעיקבות זאת למשל יתבצעו שינויים בבנייה
אזי בסופו של דבר אני אשקיע מכספי כדי לממן בניה שלך. לגבי הענין שזו הוצאה מיותרת הוא אומר כי עלות תוספת הבניה נאמדת בעשרות אלפי דולרים ועלות הדירות עצמן מאות אלפי דולרים ולכן נראה
שווה להשקיע מומחים באלפי ₪ בודדים כדי לבדוק השלכות של בניה כזאת.
ראובן ושמעון שניהם דתיים והיחסים ביניהם היו מצויינים – הם שכנים טובים איש לרעהו – אבל הויכוח הזה עלול כמובן לפגוע במערכת היחסים.
אני אחד מהשניים (ראובן ושמעון). אני לא מספר מי אני אף כי אולי ניתן לנחש זאת מדרך הצגת הדברים. לא קיבלתי הסכמת שכני לפנות לרב באינטרנט, וגם לא קיבלתי אישור לדרך הצגת הדברים
והטענות. כדי שלא יהיה חשש של עשיית דין תורה בפני עד אחד אני מצהיר בזאת כי
א. הפסק לא יחייב את הצדדים. עם זאת, בהתחשב בכך שהצדדים ביחסים טובים הפסק עשוי לשמש להם אינדיקציה על מה נכון ומה צודק לפי ההלכה.
ב. אם אראה לשכני את הפסק זה יהיה תוך הבאת השאלה במלואה וגם התשובה במלואה. מובן כי אם השכן יחשוב שלא הצגתי נכון את הדברים הוא לא יצטרך להתחשב בפסק.

התשובה
שמעון אינו מחוייב לראובן כלום אלא מדין כופין על מידת סדום.(סימן שסט). אם ישנו חשש של הפסד אין זה מידת סדום ולכן הוא יכול להתנגד.אני מציע שראובן יכתוב שטר התחייבות לשמעון ובו
מתחייב מהיום לשלם את כל השווי של הנזקים הישרים שיגרמו כתוצאה מהבניה לשמעון.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


איסור גרימת נזק

השאלה
שלום,
האם יש איסור בגרימת נזק לרכוש אדם אחר (גם אם אני נתחייב לשלם מראש)? מה המקור של איסור זה בתורה או במקור אחר אם ישנו?
בתודה מראש

התשובה
אסור לגרום כל נזק, יש אומרים מדין “ואהבת לרעך כמוך”
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


כותרת ללא נושא
השאלה
יש לי שאלה עקרונית הנוגעת למצב בו יש וויכוח על תשלום כסף.
היה לי וויכוח עם חברה מסוימת בנוגע לתשלום שההיתי חב להם. החברה דרשה ממני סכום גבוה יותר ממה שלדעתי הגיע להם (הוויכוה הוא סביב פרשנות של החוזה שנחתם איתם).
שילמתי לחברה את מה שלדעתי הגיע להם, הם התלוננו בטלפון ובזה נגמר הענין.
כיום לאחר שנה ולאור ימי הדין וחשבון הנפש מכרכר בי הספק שמא טעיתי והצדק היה איתם (למרות שלא השתנה כלום והחוזה עדין נתון לשתי פרשנויות).
שאלתי היא האם העובדה שהם עזבו ולא דרשו יותר את מה שלטענתם מגיע להם מוכיחה כי הם וויתרו על כסף זה ובעצם מחלו עליו או שיש חובה עלי לשוב ולדון בזה??
בשום מקרה לא נעשתה בו רמיה או גנבה אלא ויכוח על פרשנות חוזה.

התשובה
עליך להראות לצד שלישי שמבין בכך ולשאול את דעתו, אין להסתפק באומדן דעת ולמחילה מצד החברה.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


הזמנת מונית

השאלה
הזמנתי מונית בטלפון, ועד שהמונית הגיע עברה מונית אחרת התענינו בקשר למחיר לגבי מקום שאנחנו צריכים להגיע ומונית זו היתה יותר זולה, בזמן כניסתנו למונית הזולה יותר, הגיע המונית שהזמנו
בטלפון. אנחנו נסענו במונית הזולה למרות שהמונית המוזמנת שאלה אם הזמנו ואמרנו שלא.
שאלה לרב האם נהגנו כיאות או שמא נכשלנו בגזל וממוןומה עלנו לעשות?

התשובה
בעל המונית נחשב כפועל. פועל שהתחיל את עבודתו קנה שכרו ולכן אתם הייתם מחוייבים לו-צריך לפצות אותו בסכום שהוא הפסיד אם היתה לו הזמנה אחרת אין לו הפסד ואם לאו צריך לשלם לו את שכרו
פחות הדלק וההוצאות שהוא חסך
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


מי חייב בתשלום?

השאלה
שלום רב.
לפני כשנה היינו אני וחברות שלי בהפגנה למען גוש קטיף, ואני לקחתי איתי את הגיטרה שלי. התכוונתי להשאר עם עוד חברות לישון בירושלים ולא רציתי לסחוב איתי את הגיטרה, אז ביקשתי משלושה חברות שלי לקחת לי את הגיטרה לראשל”צ ומתישהו אני אקח אותה מאחת מהן.
הם לא כ”כ רצו לקחת אחריות (ככה הסתבר לי אח”כ, לי הם לא אמרו את זה) אבל ממש ביקשתי אז הן הסכימו. כשהבאתי לאחת מהן את הגיטרה היא אמרה לי שאם קורה משהו ברור שהן לא אחראיות וכו´…ואז אמרתי לה בצחוק “בסדר, אבל גם אל תשימו אותה באמצע הכביש, כן?” צחקנו והלכנו.
בדרך חזרה הן שכחו את הגיטרה באוטובוס.
לא יודעת אם זה שייך, אבל האדישות שלהן גם כן היתה נוראית והן לא עשו יותר מדי כדי לחפש אותה.
כרגע אין יותר מדי סיכוי למצוא אותה.
עכשיו השאלה – מה עושים עם הכסף? הגיטרה עלתה 375 והתיק 125 – ביחד 500. 500 ש”ח מכספי הפרטי, אחרי שחסכתי שקל לשקל בעבודה שלי בקיץ.
הם טוענות שזה היה גם ככה טובה שהן עשו לי והם אמרו לי מראש שהן לא אחראיות לשום דבר שקורה.
הם הזכירו משהו כמו “שומר חינם”.
אני טוענת שגם אני אמרתי להן מראש שיש דברים שעוברים את הגבול – אם הגיטרה היתה נגנבת או נדרסת או לא יודעת מה, מילא. אבל זה דבר שהם יכלו למנוע וזה באחריותן.
השאלה אם לשכוח אותה באוטובוס זה נקרא דבר שהן אחראיות עליו או לא.
בקיצור, גם אם לא הכל, וגם אם הם צודקות, היה כדאי שקצת ישתתפו איתי בכסף. אין לי מושג ולכן רציתי לברר באמת מי צודק ומי צריך לשלם.

התשובה
באופן עקרוני שמבקשים מאדם טובה הוא רק שומר חינם, שומר חינם פטור מגניבה ואבידה וחייב בפשיעה האם שיכחת החפץ באוטובוס היא פשיעה? תלוי בנסיבות ולכן כשישנם ספקות א”א לחייב אותם.
ראוי שלפנים משורת הדין הם יטלו אחריות וישתתפו.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


ויכוח עם בית דפוס
השאלה
שלום הרב,
כמובן שיש לשמוע את שני הצדדים, אך אין ויכוח ביננו על העובדות. העובדות כדלקמן.
א. הוזמן ביצוע עבודת הדפסה.
ב. הוסכם על מחיר. הבית דפוס הוריד ממחירו בעקבות תחרות והשוואת מחירים בין בתי דפוס שונים.
ג. בית הדפוס קיבל את העבודה חומר על דיסק
ד. הבית דפוס התחיל בעבודה העתקת שמש
ה. לאחר כשבוע – הודיע הבית דפוס שהוא לא מעונין לעשות את העבודה, ואינו עושה אותו אלא א”כ יוסיפו לו עוד סכום מסוים, שהוא טעה בחישוב המחיר.
ו. למזמין העבודה נגרם נזק רב: הוא היה בגוש קטיף ולא היה יכול לטפל בהעברת החומר לבית דפוס אחר, כמו כן נגרם לו הפסד זמן, וכמובן גם הפסד ממון שהמחיר שם היה יקר יותר.
ז. באם הוא לא יסכים להשמע לפסק הנ”ל, האם עלי לגשת לבית דין לממונות, או שאפשר גם לגשת לתביעות קטנות.
גם התובע וגם בית הדפוס חובשי כיפות, ושם שמים שגור בפיהם.

התשובה
קבלן שחזר בו באמצע העבודה יש עליו “תרעומת” ולגבי התביעה על הפסד זמן צריך לברר האם הדבר נחשב “לדבר האבד” וזה ניתן לעשות רק בדין תורה.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


גניבה או צדק?

השאלה
שלום רב,
התחלתי לעבוד במלצרות לפני כמה חודשים.
אני אסביר כמה דברים על המקום:
כשהגעתי נאמר לי שהמסעדה מחייבת בקבלה עצמה 12% שירות מהלקוחות, ושזה אמרו להוות את השמכורת שלי.
אם ה12% שירות לא מכסים לי את השכר לפי חישוב של 18 ש”ח לשעה, משלימים לי לסכום הזה.
אם הם עוברים אותו זה הולך אלי.
מה שקורה בפועל הוא כזה:
יש שני אחראי משמרת, בבוקר ובערב.
אחד נדיב, השני קמצן.
אם אני עובדת בבוקר, כשהנדיב עובד, הוא משלם יפה, ואם בלילה, כשהקמצן, הוא משלם מינימום.
בלי כל קשר לכמות הכסף שהבאתי לקופה, שממנה אני אמורה לקבל 12% כאמור.
חישבתי והפערים עצומים.
מה גם שיש אנשים שבנוסף ל12% שירות שמחוייבים בקבלה, משאירים לי עוד טיפ.
נתחיל בזה שזו גניבה של דעת הציבור.
הציבור חושב שהוא משלם טיפ למלצר, ובתכלס זה מגיע לבעל המסעדה!
הרבה פעמים אמרתי לאנשים שהשאירו אקסטרא טיפ (מעל ל12%)לא להשאיר כי זה ממילא לא מגיע אלי.
הבעיה שלי היא כזו:
לא חשבתי לשאול רב, כי חשבתי שזו גניבה לכל דבר, אבל הרבה אמרו לי לקחת את האקסטא טיפ לעצמי.
מי שמשלם מעבר ל12% שירות – לשים בכיס.
האם זו גניבה?
האם זה צדק?
אני אמרתי שזה גניבה כי אני מסכימה מרצוני לעבוד במקום הזה, אבל מצד שני הם שיקרו לי כשקיבלו אותי והם משקרים ללקוחות שלהם.
אני עובדת קשה מאד ולא מקבלת תמורה, האם זה בסדר לקחת את הכסף לעצמי?

התשובה
המשכורת שלך נקבעה לפי תנאי הקבלה ולכן הם בעלי חוב כלפיך עליך לפנות לבעל המסעדה ולבקש את המגיע לך אם הוא יודה בחוב ויתחמק מתשלום אז יש לך רשות לעכב את הסכום הנ”ל,עליך לבדוק את עצמך היטב ולקחת רק את מה שמגיע לך.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


מזונות
השאלה
לכבוד צוות הרבנים שלום.
שאלתי כאן לפני שבוע ימים את שאלתי כפי שעלתה מהחיים וטרם קיבלתי תשובה או רמז ששאלתי נקראה. לא אתייאש ואשאל שוב.
אני משלם לגרושתי מזונות עבור ילדיי אשר בחזקתה מדי חודש בסכום X.
בחודש אוגוסט, כאשר הגנים יצאו לחופשה, הילדים היו אצלי חצי מהחודש, שבועיים.
על אותו חודש שילמתי 60% מאותו סכום ה-X.
גרושתי טוענת שגזלתי ממנה.
האם יש אמת בדבריה?
בתודה מראש.

התשובה
היות וההסכם נוסח בסכום חודשי הוא לא תלוי בצורך האמיתי של הילדים ולכן נראה שהיא צודקת.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


כותרת ללא נושא

השאלה
שלום כבוד הרב,
קצת רקע לשאלה:
אני גרוש, אב לשניים, משלם מזונות בסך 2500 ש”ח לחודש, על פי ההסכם שנחתם בעת הגירושין.
בחודש אוגוסט גני הילדים היו בחופשה וכך הילדים בילו חצי חודש עם אמם וחצי חודש אתי, כלומר היו לגמרי בטיפולי במשך השבועיים.
על אותו חודש העברתי לגרושתי,מתוך החלטה חד-צדדית שלי, רק 1500 ש”ח.
עכשיו, לקראת ראש השנה, מכרסם בי הספק.
האם החלוקה שהחלטתי עליה היא חוקית?
מבחינה הלכתית כמובן.

התשובה
אם הוא נוהג להפריש מכל רווחיו, כן.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


מכונת ממתקים

השאלה
לאחרונה יצא לי להיות במקום שיש בו מכונת ממתקים ורציתי לקנות חבילת מסטיקים של מאסט לחצתי על הקוד שמראה מחיר והוא הראה על שקל דבר שהוא ממש לא הגיוני כי חבילה כזו עולה בערך 4שקלים
מה עלי לעשות האם אני צריכה להחזיר את הכסף? ואם כן למי להחזיר?

התשובה
יש פה דין הונאה היות והמחיר הוזל ביותר משישית הערך,עליך לידע את המוכר ולהשאיר פתק במכונה שיצור איתך קשר, ניתן להשתמש בנתיים.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


הלנת שכר

השאלה
שלום רב,
לפני זמן מה פוטרתי מעבודתי , המעסיק לא שילם לי את הפיצויים בזמן ולפי החוק הוא מחוייב בהלנת שכר , שאלתי א. – האם הלנת שכר נחשבת כריבית? (ואז היא אסורה?) או שהיא קנס שהמדינה קבעה למעביד כזה? , ב. – אם היא נחשבת ריבית אז יצא שכל מעסיק שיעסיק אדם דתי יהיה פטור מלשלם לו בזמן ולא תהיה לעובד דרך להתגונן מפני זה.
2- במקרה והסכסוך יגיע לבי”ד האם יש חובה ללכת לדין תורה למרות שבסבירות גבוהה אני אצא ניזוק מזה?
תודה מראש

התשובה
לגבי קנס על פיגור מצאנו בשו”ע יו”ד קעז לחלק בין הלוואה שאז קנס אסור, לבין מכר שקנס מותר, ולכן כשאדם קנה מוצר והתחייב לשלם סכום מסוים לזמן מסוים, וסיכמו שאם לא ישלם עד תאריך
מסוים יצטרך להוסיף קנס עובר איחור התשלום, אם הקנס חד פעמי מותר, שו”ע יו”ד קעז יח´, אמנם בדרך הלוואה אסור אפילו קנס כזה כמבואר שם בסעיף יד´.
וכל זה בקנס חד פעמי, אולם אם הקנס מתרבה בהמשך הזמן כגון שעל כל יום או חודש וכד´ של אחור משלם כו”כ, ה”ז ריבית ואסור כ”כ בשו”ע שם סעיף טז´.
לפ”ז נמצא שאם אחרת בתשלום חוב מחמת מוצר שקבלת כגון גז מים טלפון וכד´ ומחמת כך היה קנס, אז אם הקנס חד פעמי אין בזה ריבית, אולם אם הוא מתרבה עם הזמן יש בזה ריבית. אמנם אין
לך מה לעשות שהנושה לא יוותר, שהרי אתה החייב. להבא אל תגיע למצב כזה.
ב. לגבי בנקים בד”כ יש היתר עיסקה, וניתן לסמוך על כך לקחת את הריבית.
ג. לגבי ביטוח לאומי צ”ע אם יש היתר עיסקה.
תשובת הרב דרור טוויל שליט”א – דיין בבית דין צדק בשדרות ע”י ישיבת ההסדר


חוב

השאלה
שלום כבוד ברב,אני חייב למעצב פנים כסף על שכר עבודה שהתבצעה במשך השנה האחרונה(כמובן קיבל מידי פעם עבור הוצאות חומרים)אולם במקביל אני במינוס גדול בבנק.
ב”ה קיבלנו סכום כסף גדול אשר אני יכול לכסות את החוב בבנק ולחסוך את הריביות הגבוהות מידי חודש או לשלם את החוב של הנ”ל אולם אז אמשיך לשאת בריבית חובה גבוהה? אשמח אם תוכל לתת סדר עדיפויות\עיצה בנושא

התשובה
פריעת בעלי חוב היא מצווה אם המעצב מוכן לחכות עוד זמן אז וודאי אפשר לחכות עד הפרעון.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


לוויתי ניקוב בכרטיסיה

השאלה
בכרטיסית נוער הרי הנסיעה עולה חצי מחיר, מה הדין אם חבר ניקב עלי, מה צריך להחזיר לו (במצב ואין לי כרטיסיה) חצי מחיר או מחיר נסיעה מלא?

התשובה
צריך להחזיר לו את מה שהוא הוציא-חצי מחיר.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


אחריות על נזק לרכב של שכן
השאלה
הרכב שלי שפשף מכונית לבנה של שכן והשאיר סימני צבע קטנים.
אני מרגיש חובה לשלם עבור תיקון הנזק.
ואולם, השכן מבקש לצבוע את הכנף כולו במחיר של יותר מ-700 שקל כדי שהאוטו יראה יפה ולא יהיה הבדל בין הגוונים השונים של לבן באותו כנף.
עלי לציין שהאוטו של השכן נקנה יד שנייה וכבר היו שריטות רבות אשר נצבעו מחדש בצבע לבן במקומות שונים בכנף.

השאלה היא: מהי מידת המחויבות שלי כמזיק?
האם עלי לשלם את הסכום הגבוה של יותר מ-700 שקל, או שמא די בהשתתפות בערך של צביעת השריטה עצמה כדי להסיר את סימני הצבע, והמחיר הדרוש לכך הוא רק כ-100 שקל?

התשובה
במקרה זה יש בעיה כיצד לשום, שהרי אם נשום את פחת הרכב מחמת שריטות אלו מסתבר שאם מדובר בשריטות קטנות לא ירד בערך הרכב, אמנם נראה כיון שהדרך לתקן שריטות כאלו בפנ”ע, לכן
צריך לשום את עלות התקון בלבד, וכעין זה כתב החזו”א ב”ק סימן ו´ סק”ג.
ונראה שע”פ הערכת מצב הרכב, מראהו וכד´, א”צ לצבוע את כל הכנף אלא צביעה חלקית, אינך חייב לשלם אלא צביעה חלקית.


מכירה מוטעת

השאלה
שלום וברכה!
רציתי לשאול לגבי תשלום אגרה של טלויזיה,
אם אינני רוצה את הערוץ הראשון עליו משלמים את האגרה האם עלי לדווח בכל זאת שיש לי טלוויזיה?
גם אם אני צופה בערוצי חינם דוגמאת ערוץ 2 ו-10 ובמכשיר וידאו?
הרי אינני חשה במה שהם מכנים” תמורה בעד האגרה”?!
האם בחוסר דווח יש משום גזל?

התשובה
א. ראשית נציין, שקשה לנו לענות על שאלה זו בלא להעיר, שצפיה בטלוזיה יש בה בעיות חמורות ופעמים רבות גובל הדבר באיסורים גמורים מהתורה, לכן כדי שלא יראה שהדבר ברור ומובן מאיליו
שניתן לראות טלויזיה לכן אנו מוכרחים להקדים כך.
ב. אם תשלום האגרה הוא מחמת חוק למשתמש בשירותי הערוץ את פטורה מתשלום, ואם הוא מחמת החזקת המכשיר את חייבת בתשלום, כמו כל חוק ממוני שהצבור קבע כמס הכנסה מע”מ וכד´, שצריך לשלם.
ולסיום, שומר נפשו ירחק מכל צפיה בטלויזיה וירבה בלמוד תורה, קריאת ספרים כשרים, וגמילות חסדים, שהם תקונו של עולם באמת.


גזל

השאלה
שלום לכבוד הרב! יש לי בבניין שכן שהוא מורה לקארטה שהוא לא דתי. בשיעורי הקארטה הילדים מורידים את השעונים שלהם ושמים אותו בצד ולאחר השיעור אמורים לקחת אותם בחזרה. אבל ,חלק מהתלמידים שוכחים לקחת בחזרה את השעון והשעונים נשארים אצל המורה. בסוף השנה המורה שהוא השכן שלי הודיע שכל מי ששכח שעון שיבוא ויקח אותו אבל לא כולם באו וכך נשארו אצלו חלק מהשעונים. למורה אין מה לעשות עם השעונים אז הוא הביא לנו אותם. השאלה שלי היא האם מותר להשתמש בשעונים אלו? כי אולי יש חשש של גזל כי יכול להיות שהמורה יכול היה לשאול עוד פעם ועוד פעם ואז השעונים היו מוחזרים לבעליהם. אני סובר שמותר להשתמש. אם הרב יוכל לענות לי את דעתו בעניין ודעת התורה. תודה מראש משה.
בשורות טובות!

התשובה
מסתבר שהשעון הוקנה לקטן להיות שלו, ולכן נחשב אבידה של קטן, ואפילו בדבר שאין בו סימן, כיון שאין יאוש הקטן יאוש אינו יכול ליטול לעצמו סתם כך. וגם אם הקטן ימחל אין מחילתו מחילה.
ולכן צריך להתקשר להורים של הילדים שהיו בקבוצה, ולהחזיר את האבידה על פי סימנים. אם לא ניתן לעשות כך, כיון שלא מדובר בחפץ בעל ערך אישי צריך לשום את ערך השעונים ולרשום את הערך בפנקס ולשומרו ואז מותר להשתמש באבידה כמש”כ בשו”ע חו”מ רסז כא´.
תשובת הרב דרור טויל דיין בבית דין שע”י ישיבת שדרות


ביטול שיקים לשכר דירה

השאלה
שלום לרב,
השכרתי דירה לפלוני ובתמורה קיבלתי 12 שיקים השוכר היה כל חודש מביא מזומן ומקבל שק בחזרה . לאחר 6 חודשים הודיע לי השוכר שאין לו כסף , וכשניגשתי לבנק לפרוע את השיקים נאמר לי שהם
בוטלו .אציין שהשיקים שקיבלתי הם מחשבון של אימו של השוכר (מבוגרת וחולה).שפניתי אליה והסברתי לה שבנה לא משלם ,האם לא ידעה מה לענות לי . בנה השוכר אומר לי שאתבע את אימו .
מאחר וגם אני משלם שכר דירה נקלעתי לחוב בבנק . מה עלי לעשות ע”פ ההלכה .

התשובה
לפי ההלכה החייב לך הוא השוכר ולא אמו. ולכן אתה צריך לתבוע מהבן לשלם, ואם לא ישלם יש לתובעו לדין תורה, ואם אינו רוצה להגיע לדין תורה יתנו לך בית הדין אישור לתובעו בבית משפט אזרחי.
תשובות הרב דרור שליט”א


הנחה
השאלה
נקנה בסכום מסוים סחורה ונקבע מחיר עבורה.
לאחר מו”מ המוכר הסכים להוריד את המחיר ב10%
האם סכום ההנחה שייך למי שהשיג את ההנחה?
או שזו עיסקה אחת כוללת?
ואז המחיר וההנחה שייכים למי שעבורו נקנתה הסחורה?
במילים אחרות, האם ניתן להגיד “זה נהנה וזה לא חסר?” או לא?

התשובה
אם עדיין לא שולם למוכר, פשוט שהקונה לא יצטרך לשלם יותר מאשר המחיר הנמוך שהסכים המוכר. ואם המתווך יכול לתבוע מהקונה דמי הנאת תיווך תלוי הדבר אם סוכם עמו על כך יוכל לתבוע, ואם
לא אינו יכול לתבוע זאת.
אם כבר הקונה שילם את הכסף, ואז אדם אחר שכנע את המוכר להחזיר חלק מהכסף, אם המוכר יודע שהכסף מגיע למתווך רשאי המתווך לקחת גם בלא ידיעת הקונה, שהרי מצד הקונה העסק נגמר.
אולם כאמור צריך שהמוכר יודע שהוא נותן את הכסף למתווך ולא לקונה, כי סבירות גבוהה שהוא רוצה להוזיל לקונה ע”מ שיקנה ממנו בעתיד וכו´.
תשובת הרב דרור שליט”א


ממון
השאלה
קניתי נעליים לפני מספר חודשים. שאלתי בבירור אם הנעליים מעור (זה היה המכריע לקניית נעליים אלו). שילמתי בכרטיס אשראי.
אחרי חודש בערך כשצפיתי בחיובים של האשראי גיליתי שלא כמובן ביוזמתי שהעסקה בוטלה (כניראה ע”י החנות בטעות) מה שאומר שלא שילמתי על הנעליים האלו.
לבינתיים הנעליים כבר די התחילו להתפרק ומשום מה זה לא נראה גם מעור כמו שנאמר לי ע”י המוכרת שאלתי היא האם עלי ללכת ולשלם?
מכיוון שאחרי שראיתי כמה הנעליים “שוות” וגם ככה אני נמצאת במצב כספי לא טוב אין לי כל כך חשק ללכת ולשלם עליהם כ”כ הרבה כסף.

התשובה
יש פה שאלה עקרונית ללא קשר לחיוב האשראי. האם יש לפנינו עסקה שמתבטלת בגלל מקח טעות?
עליך לברר אצל בעל מקצוע כמה אחוז מהנעל הוא אכן מעור ואם מדובר על מיעוט הרי יש כאן מקח טעות . במקרה כזה עליך לגשת מיד עם הנעליים ולהחזיר אותם לחנות. אין אפשרות להמשיך להשתמש בנעליים ולא לשלם!. לעניין אחד כן יש משמעות לזה שהעיסקה לא חוייבה , שבדרך כלל ישנו זמן מוגבל לביטול עיסקה מצד מקח טעות וכאן ,לא. פת”ש סק´א בסימן רל”ב .
תשובת הרב אריאל בראלי שליט”א – דיין בבית דין צדק ע”י ישיבת ההסדר בשדרות


כסף של גוי

השאלה
שלום!
גוי שטעה והפקיד אצלי סכום כסף מעל מה שרצה אין צורך להחזיר לו, מה קורה כשאני עובד אצל מישהו והגוי למשל הפקיד אצלי 110 שח במקום 100 האם אני יכול לקחת את ה 10 שח או שזה שייך למעביד?
תודה

התשובה

למדנו בסימן קפ´ג סעיף ז “שלח שלוחו לקבל מעות מהגוי וטעה הגוי, הכל לשליח”.
תשובת הרב אריאל בראלי שליט”א – דיין בבית דין צדק ע”י ישיבת ההסדר בשדרות


הלוואה
השאלה
שלום לך, פעם הלוותי לחבר שלי 250 ש”ח והוא אמר שהוא יחזיר אותם והוא לא אז עכשיו אם אני שאני נמצא איתו לבד יגיד לו שאני מוותר לו על זה זה מספיק?

התשובה
פשוט שאתה רשאי למחול על החוב, ואתה יכול לעשות זאת גם שלא בפני חברך. אמנם עדיף שתאמר לו בפירוש על כך.
תשובת הרב דרור טויל שליט”א דיין בבית דין צדק שע”י ישיבת ההסדר שדרות


מסירת פרטים מזיקים על מוצרי חשמל

השאלה
שלום כבוד הרב. יש לי שני חברים שעובדים בחנות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה. האחד הוא מנהל(להלן המנהל) והשני הוא נציג המכירות (להלן המוכר) הבעייה היא שהמוכר הוא ילד טוב ירושלים שלא מסוגל לשקר בכלל. כמובן שאני יודע שאסור לשקר, אבל אני לא מדבר על שקר ממש אלא הוא לעיתים מבליט חסרונות של מוצר כל שהוא וחברי המנהל לא יודע מה לעשות בנדון. לדוגמא: כשבא לקוח ושואל על מכונת כביסה מסוימת המוכר נותן לו את כל הפרטים אבל טורח גם להדגיש לא שהיא מוגבלת ל600 סיבובים בדקה ולא ל1000 כפי שהסטנדרט בשוק דורש. דוגמא נוספת אם בא לקוח לקנות מדפסת המוכר טורח לספר לו שהשרות של אותה מכונה הוא לא טוב כמו השרות של מדפסת אחרת שעולה הרבה פחות. כמובן שחברי המנהל נסה לדבר אתו ולהסביר לו שלא כל דבר הוא צריך לספר בפרט אם הלקוח לא שאל אותו!!! בתגובה ענה המוכר למנהל שהוא לא מסוגל לשקר ללקוח. האם לומר על מכונת כביסה שהיא לא מבצעת פעולה מסוימת שלעיתים היא זניחה (וברוב המקרים מעכבת מכירה) זה נקרא לשקר. מיותר לציין שחברי המנהל עומד בפני דילמה שכן מנכל הרשת יכול להכריח את המנהל לפטר את המוכר לאור תנובתו הדלה במכירות. שאלתי היא א. מה המנהל והמוכר צריכים לעשות במקרה שכזה?
ב- מהם גבולות השקר במכירה או בעבודה בשיווק?

התשובה
נראה שהכללים בזה הם: א. פשוט שאם הלוקח שואל שאלה מסויימת צריך לומר לו את האמת.
ב. הבדלים שאינם משפיעים על השימוש במוצר חוזק, אורך זמן שימוש וכד´, באופן שונה מהציפיות של סתם אדם שקונה א”צ לומר לקונה.
ג. בדרך כלל מוצר איכותי יותר עולה יותר ולא תמיד הרווח של המוכר הוא ביחס ישר, דהיינו יש שמרויח יותר על מוצר זול יותר, אין חובה להציע את כל המוצרים הקיימים בחנות וניתן לדבר על המוצר שהמוכר מעוניין למכור, אמנם כל הפרטים הנוגעים לאותו מוצר מה שאומר צריך לומר אמת.
ד. כמובן ברוב הפעמים מה שמשפיע אינו המידע שהרי מדובר במוצר חדש ובד”כ אם הוא פחות איכותי גם מחירו נמוך יותר לכן הלוקח בד”כ צריך לשקול איכות נמוכה ויש יתרון של המחיר הנמוך, ולכן פשוט שניתן להציג את כל הנתונים על מנת לשכנע.
ה. בזבנות טובה א”צ לשקר אלא לומר את האמת כי גם זה מושך קונים לחנות האמינות, ומה שקובע זה איך נאמרים הדברים ולאו דוקא התוכן הנאמר.
ולגבי השאלה הראשונה יש ללמד את העובד את הכללים הנ”ל, ואז המנהל צריך לראות את כדאי לו להעסיק את אותו עובד, וכמובן רצוי לשקול גורמים נוספים סוציאליים וכד´, כמו בכל העסקת אדם.
תשובת הרב דרור שליט”א – דיין בבית דין צדק ע”י ישיבת ההסדר בשדרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *