החזרת גזל

גניבה
השאלה
שלום הרב:
כשהיתי קטנה וגם כשהייתי נערה גנבתי דברים מאנשים וגם מחנות אחת גנבתי כמה דברים וין לי איך להחזיר ואני גם לא יודעת כמה וגם כמעט הכל אני לא יודעת למי אני מאוד מתחרטת על מה שעשיתי וזה עושה
לי ממש הרגשה רעה שעשיתי את זה מה אני יכולה לעשות?

התשובה
אם ידוע לך בוודאות של חנות שגנבת ממנה, עליך להחזיר סכום מינימלי שווה ערך לגנבה. במידה ואין לך שום ידיעה, עליך לתרום לצורכי רבים סכום המקביל לסך הגנבות. (חו”מ ס´ ל”ד סעיף
כ”ט).
הרב בר-אלי


גניבה
השאלה
היום אני בת 21. כשהייתי קטנה מתחת לגיל בת מצוה הייתי גונבת מחנויות ממתקים פשוט כי רציתי וכנראה שלא היה בבית או שהייתי לוקחת כסף מקופות צדקה עמ”נ לקנות ממתקים. הבעיה היום היא
(אני מתחבטת בה כבר כמה שנים) שאין לי מושג איך להשיג את אותם בעלי חנויות עמ”נ להחזיר להם את הכסף עבור הגניבות שליניסיתי לחפש אותם ולעלות על עקבותיהם ופשוט לא הצלחתי.
וגם לגבי הגניבה מקופות הצדקה אין לי מושג מאיזה לקחתי ולאיזה אני צריכה להחזיר. אודה אם תוכל לסייע לי בעניין זה ולפתורה את הבעיה שבה אני נמצאת.

התשובה
חיוב השבת הגזילה הוא להחזיר לנגזל עצמו, ואם אינו יכול לדעת מי היה הבעלים, נמצא שאינו יכול לקיים את חיובו. אמנם מצאנו בשו”ע חושן משפט שסו ב´ לגבי אלו שגזלו את הרבים ואינם יודעים
ממי וז”ל: “הרועים והגבאים והמוכסים, תשובתן קשה מפני שגזלו את הרבים ואין יודעים למי יחזרו, לפיכך יעשו בו צרכי רבים, כגון בורות שיחין ומערות.” ובערוך השולחן כתב שהסברא בזה היא
שע”י שיעשה צורכי רבים בעז”ה יהנה מענין זה גם הנגזל וימחלו לו. ונראה שאין זה חיוב השבה גמור אלא תקנה. ולא מצאנו שחייבו תקנה זו אלא בגוזל רבים.
ולכן נראה בשאלתך: א.לגבי הלקיחה מקופת צדקה צריך לעשות צורכי רבים, לתרום למוסדות צדקה וחסד וכד´. ב. לגבי הלקיחה מהחנות כיון שמדובר באדם פרטי לא קיימת תקנה זו, ולכן אם
תרצי תעשי צורכי רבים.
וכל זה בין אדם לחבירו, וכמובן שצריך לעשות תשובה גם בין אדם למקום על כל שעבר על איסור התורה, והבא ליטהר מסייעין בעדו לעשות תשובה גמורה.
הרב דרור טוויל


להחזיר כסף לחנות?
השאלה
שלום,
רכשתי מוצר בכל-בו והייתי זכאית לקנות מוצר אחר במבצע. ביקשתי את המוצר מהמוכר והוא אמר שהוא חושב שזה עולה סכום X (למרות שאני ראיתי בפרסום בעיתון שזה עולה יותר) ושאל לדעתי.
אמרתי לו שאני לא יודעת והוא המוכר.. והוא חייב אותי בסכום X.
האם עליי לשלם לחנות את ההפרש בין מה שהמוכר חייב אותי לבין המחיר בפרסום?

התשובה
המוכר לקח על עצמו את האחריות על המחיר וזה ענינו צריך לדעת שאילולי היה מדובר במבצע יש דין הונאה האוסר לנצל חוסר ידיעה של המוכר


גזל
השאלה
השתמשתי בכספי ציבור ואין לי איך להחזיר מה אני יכולה לעשות??? איך אני יכולה לכפר על הגזל? תודה רבה.

התשובה
כדאי לתרום את סכום הכסף לצורך דבר שישמש את הציבור שנפגע. מצאנו בשו”ע חושן משפט שסו ב´ לגבי אלו שגזלו את הרבים ואינם יודעים ממי וז”ל: “הרועים והגבאים והמוכסים, תשובתן קשה מפני שגזלו את הרבים ואין יודעים למי יחזרו, לפיכך יעשו בו צרכי רבים, כגון בורות שיחין ומערות.” ובערוך השולחן כתב שהסברא בזה היא שע”י שיעשה צורכי רבים בעז”ה יהנה מענין זה גם הנגזל וימחלו לו.


צדקה
השאלה
שלום לכבוד הרב!
לפני מספר שנים לקחתי מחניכותיי כסף לצורך פעילויות שונות שנעשו בסניף. כל פעם שנעשתה פעילות היא נעשתה מהכסף הזה.
הבעיה כעת שהפסקתי לעשות להן פעלויות ונשארו לי 23 ש”ח. חשבתי לחלק את הכסף בין הבנות אך, זה יוצא שכל אחת מקבלת פחות משקל.
שאלתי היא האם מותר לי לתרום את הכסף הזה לקופת צדקה שאבחר? או שמא אני צריכה להתייעץ איתן קודם לכן?
תודה רבה.

התשובה
מסתבר שהחניכות סומכות על שיקול דעתך ולכן אין צורך להחזיר לכל אחת אבל כדאי לתרום דווקא לסניף כדי שהכסף ישמש למטרה קרובה למה שהם נתנו.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


ממונות
השאלה
שלום כבוד הרב!
בשנת השירות הלאומי שלי שירתתי כקומונרית באחד מסניפי בני עקיבא בארץ. לצערי, מספר חודשים לאחר שסיימתי את שירותי שם נסגר הסניף. ברשותי נותרו מס´ חוברות הדרכה (בלויות מאוד ומוכתמות בצבע… כמו רוב חוברות ההדרכה שמפוזרות בסניף) ושתי רצועות בולים המכילות כ-20 בולים. הבולים נרכשו על ידי הקומונרית שקדמה לי מכספי הסניף.
כיום מבנה הסניף סגור ונעול ואין בו פעילות כלל, משום סוג.
מה עלי לעשות עם החוברות ועם הבולים?
בתודה מראש
ובברכת חג סוכות שמח
סיון.

התשובה
לתת אותם לאחראי האזורי לטובת אחד הסניפים באזור.
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


השבת סכום נמוך לגוף ציבורי
השאלה
רכשתי כרטיס לרכבת ובדיעבד (לאחר שהשתמשתי בו) התברר שמכרו לי כרטיס סטודנט שזול בחצי ש”ח מכרטיס רגיל.
הקופות ברכבת לא מקבלות “סתם” חצי ש”ח. חשבתי לרכוש כרטיס ולקרוע אותו, אבל אז אני בעצם משלם ריבית, כי מחיר הכרטיס גבוה בהרבה מהחוב. מה הרב מציע לי לעשות?

התשובה
אין איסור ריבית אלא כאשר נהנית המתנת המעות כאשר שזה מכירה ואתה משלם יותר עבור המוצא אין בכך ריבית
(אתה יכול לשלם לקופאית את הכסף).
התשובה התקבלה מאת הרב בראלי
ר”מ בישיבת ההסדר שדרות ודיין בבי”ד צדק שע”י הישיבה


פנימייה
השאלה
שלום כבוד הרב.
אני מעוניין בדעתך, לגבי עניין מסויים.
השאלה: האם מותר להיכנס לשטח הפנימייה בלילה, ולפרוץ בעזרת כלים..כדי להיכנס לחדר, ולקחת כמה דברים..
הדבר חייב להתבצע בלילה!
הדברים לא שייכים למישהו מסוים.
חבר שלי טוען, שאסור להיכנס, כי זה שטח פרטי, וגם אנחנו פורצים להם!
אני מקווה שתעזור לי…
תודה מראש..מתי!

התשובה
אם אינך בעלים על הדברים, נמצא שאתה מזיק לפנימיה ואסור משום מזיק או גזלן. ואם אתה הבעלים על החפצים צריך לבקש ממנהל הפנימיה לקחתם וזו זכותך המלאה, ואם הוא אינו נותן לך רשות תאמר לו שאתה תגיש תלונה במשטרה. ואם אתה סבור שהמשטרה לא תעזור שלא תאמין לך שהחפצים שלך וכד´, אז יש אפשרות לקחתם בלא רשות, ותצטרך להקפיד על נזק מזערי ביותר כמבואר בשו”ע חו”מ סימן ד´ שעושה אדם דין לעצמו.
תשובת הרב דרור טויל דיין בבית דין שע”י ישיבת שדרות


גזל
השאלה
אני אוסף בולים מגיל צעיר. שהייתי בן 7 בערך, חבר שלי הביא לכיתה גלויה שאביו שלח לו מחו”ל, ועליה בול מושך ואטרקטיבי במיוחד. כמתאים לגיל צעיר זה, לא חשבתי הרבה, ובהפסקה לקחתי את הגלויה, גזרתי את החלק עם הבול, והחזרתיה למקומה. זכור עד כמה אותו ילד הצטער, אבל לי לא היה אכפת…
מאז עברתי דירה לעיר אחרת, והיום אני כבר קרוב לגיל 16. הבול עדיין נמצא אצלי, וזה ממש מפריע לי.
אני צריך להחזיר אותו? או שמא בגלל הזמן שעבר מאז אני פטור? מה עלי לעשות?

התשובה
חיוב מדין גזלן אין לך כיון שעשית זאת כשהיית קטן, וקטן פטור. אולם כיון שבידך הבול ואתה כבר גדול, נמצא שבידך אבידה של אחר, ואע”פ שיש לומר שחברך התייאש ממנה כשהיה קטן, אין יאוש קטן מועיל, שאין מחילתו מחילה, ולכן כעת יש עליך חובת השבת אבידה. אם אתה יודע מי החבר תתקשר אליו. ואם אינך יודע, אם סבור אתה שהבול הוא בעל ערך מיוחד אין לך רשות להשתמש בו אלא לשומרו. כמובן שאם אתה שומרו בכלל שאר הבולים שלך נחשב שמירה.
תשובת הרב דרור טויל דיין בבית דין שע”י ישיבת שדרות


חובות
השאלה
שלום כבוד הרב.
אני ובעלי חייבים הרבה כסף להרבה אנשים,שכ”ד,הלוואות,גנים,וכו´.חלקם מקפידים עלינו וחלקם לא. אין לנו כסף להחזיר את החובות,חלקם חובות של חודשים ואפילו שנים.האם זה גזל? האם
כשבעלי מקבל משכורת אנו צריכים לחסוך את האוכל והצרכים הבסיסיים שלנו מעצמנו ומהילדים שלנו ולתת את כל הכסף לחובות?
אני רוצה לציין שאנו משתדלים להחזיר עד כמה שניתן ואני מתפללת לה´ ששירחיב לנו כדי שנוכל לשלם הכל. ואני נורא מודאגת מענין הגזל וההקפדה שיש לאנשים עלינו.
תודה.

התשובה
אסור ללוות כאשר האדם יודע שאין בידו להחזיר! שולחן ערוך חושן משפט סימן צז סעיף ד . אבל אם האדם לווה וחשב בדעתו להחזיר אלא שנאנס ועכשיו אינו יכול לפרוע ,אינו עובר על איסור. שולחן
ערוך הרב שם. העיקר שיש ברצונכם לפרוע את החוב כשיתאפשר!.
ישנו מושג שנקרא “סידור לבעל חוב”. פרטיו מופיעים בשולחן ערוך בסימן צז. עקרונית ללוה מותר להוציא הוצאות רק לצורך אוכל של החודש הקרוב ובגדים מינימלים. ולכן כל הוצאה חריגה אסורה כי המלווה קודם.
סדר הקדימה הוא לפי זמן ההלואה כאשר הראשון קודם לאחרון. אומנם אם ישנו בעל חוב שאינו תובע את חובו, אפשר להקדים לפניו בעל חוב אחר שכן בא לתבוע את חובו. קצות החושן סימן ק´ד סק´ב
תשובת הרב אריאל בראלי שליט”א דיין בבית דין צדק שע”י ישיבת ההסדר שדרות


השבת גזל
השאלה
שלום רב לרב בראלי
א.בשירות הצבאי היינו בבסיס שבו היה מכונות שתיה. פעם אחת המכונה היתה בלתי תקינה ועל כל סכום הוציאה שתיה לרוב, ולצערי נכשלתי והיה ברשותי מס רב של פחיות במחיר זעום, איני יודע כעת
כיצד להחזיר זאת היות והדבר בד”כ נעשה במכרז (זכיינות על המכונות) וכמו כן עבר 4-5 שנים ואין לי גישה לבסיס. כיצד עלי לנהוג ואיך לעשות תשובה בנושא?
ב. כיצד בכלל יש לנוהג בחשש גזל שאיני יודע אם הקפדתי בעבר על כל מיני דברים כגון דיווח שעות לא מדויק או כל מיני דברים שאיני בטוח שהקפדתי בהם קלה כבחמורה?
אודה על תשובתך המהירה.

התשובה
א. עקרונית חיוב השבת הגזילה היא לנגזל עצמו, ולכן כיון שלא ידוע לך ממי גזלת אינך יכול לעשות את המוטל עליך. אמנם מצאנו בשו”ע חושן משפט שסו ב´ לגבי אלו שגזלו את הרבים ואינם יודעים ממי וז”ל: “הרועים והגבאים והמוכסים, תשובתן קשה מפני שגזלו את הרבים ואין יודעים למי יחזרו, לפיכך יעשו בו צרכי רבים, כגון בורות שיחין ומערות.” ובערוך השולחן כתב שהסברא בזה היא שע”י שיעשה צורכי רבים בעז”ה יהנה מענין זה גם הנגזל וימחלו לו. ונראה שאין זה חיוב השבה גמורה אלא תקנה. ולא מצאנו שחייבו תקנה זו אלא בגוזל רבים. ולכן נראה שאם תרצה בינתיים תוכל לעשות צורכי רבים, ולכשתדע ממי היתה הגזלה יש להחזיר לנגזל. כמובן שצריך לעשות תשובה גם בין אדם למקום על כל שעבר על איסור התורה, והבא ליטהר מסייעין בעדו לעשות תשובה גמורה.
ב. הגזלן צריך להעריך מהו הסכום שהוא בודאי גזל ואותו הוא חייב להחזיר ,לא צריך להודיע למוסד את פרטיו אלא הוא יכול לשלוח להם בעילום שם .(שו”ע חו”מ סי´ שנה´).
לגבי הסכום המסופק – אם המוסד יכול לדעת את הסכום המדויק ,אז צריך לבקש מהם שיחשבו מהו הסכום. אם אין אפשרות לברר, הנך פטור. (כך פסק הרמ”א בסי´ שסה´ סעיף ב´ כאשר אין תביעה והגזלן מסתפק האם הוא גזלן – פטור).
תשובת הרב אריאל בראלי שליט”א דיין בבית דין צדק שע”י ישיבת ההסדר שדרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *