אחריות על גנבת פלאפון

שלום רב.
אני לומד במכינה דתית לפני צבא,ושאנחנו יוצאים פעם בשבועיים ביום חמישי הביתה חבר שלי השאיר את הפלאפון בדירה.חזרנו ביום ראשון והוא גילה שהפלאפון נגנב.הוא הלך למנהל והתשובה של המנהל הייתה שהמכינה לא אחראית על גניבות. לאחר בירורים גילנו גם שהם לא נועלים את הדלתות שאנחנו הולכים.לדברי המנהל הם לא אחראים גם לנעול את הדלתות למרות שביקשתי בעבר מהמדריך שלנו שיביא לי מפתח בגלל שאני חושש שיגנבו לי ציוד והוא אמר שהוא לא מוכן והוא אחראי לנעול שאנחנו הולכים. לטענתו הוא התחייב לנעול אבל לא מתי אז הוא מגיע מתי שנוח לו אפילו לפעמים בימי שישי לפני שבת. מה הדין האם הוא חייב בפשיעה/רשלנות ? והאם אני יכול לחייב מוסד כמו מכינה לנעול לי את החדר שאני הולך או לפחות להביא לי מפתח לנעול בעצמי?.
תשובה
א. תלמיד במוסד חינוכי משלם על שהותו במקום ולכן המוסד מחוייב לספק לו את צרכיו לפי המקובל. הצורך בנעילת חדר מגורים הוא בסיסי ועל המוסד לדאוג לכך או באמצעות חלוקת מפתחות או דרך מדריך שיסגור מיד בצאת התלמידים.
ב. הרשלנות של המדריך כלפי המכשיר פלאפון אינה מחייבת בתשלום. הוא לא קיבל שמירה על המכשיר אלא התחייב לסגור. ראשית ההתחייבות לא הייתה מספיק ברורה ביחס לזמן הנעילה של החדר וכן הגנבה אינה פעולה שודאי תתבצע (מקרה דומה מובא בשולחן ערך חושן משפט סימן קנ”ה סעיף מד). לכן אין לחייבו לא משום שומר ולא משום מזיק כמובן שהמדריך חייב לקחת לתשומת ליבו את התוצאה של הרשלנות שלו ולנעול בזמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *