מי יתקן את הדלת

שאלה: 

דלת מגורים נפגעה מרסיסי טיל קאסם ונהרסה. הנציג מטעם מס רכוש הסביר קודם צריך לתקן את הדלת באופן עצמאי לאחר מכן המדינה תיתן  החזרים. פרץ ויכוח בין השוכר למשכיר- מי צריך לדאוג לתיקון הדלת? השוכר טוען  הבית של המשכיר ולכן הוא מחוייב לתקן, לעומתו המשכיר טוען זה קרא בזמן שהשוכר נמצא בבית ולכן זה עניינו.

תשובה:

בירור הדין– נפתח בכמה עקרונות המבררים את חובות המשכיר באופן נורמלי ולאחר מכן נתייחס למקרה המיוחד שלנו.
חובות המשכיר- הדבר פשוט כי בזמן התחלת השכירות , על הבית להיות במצב תקין. אם ישנה נזילה מהגג חובת המשכיר לתקן אותה.כמו כן מוטל על המשכיר לתקן כל קלקול שנוצר במהלך השכירות, בתנאי שהשוכר השתמש שימוש סביר בנכס. כגון שהתפוצץ צינור ביוב ,חובת התיקון על המשכיר. אנו מניחים שהצינור מראש לא היה תקין, זה הוא בלאי של נכסי המשכיר לכן עליו לקחת אחריות
.חובות השוכר-כאשר ישנה תקלה לא צפויה אשר לא נובעת מבלאי טבעי,כגון זוג גרביים שגרם לסתימה בביוב. הנזק נגרם משימוש לא ראוי בצינור. אי אפשר לטעון שהצינור מראש לא היה תקין! תיקון זה מוטל על השוכר, הוא משתמש בבית לכן הוא צריך לקחת אחריות על כל התקלות הנגרמות על ידו.
לאור עקרונות אלו מתברר הדין של הדלת שנהרסה.הקלקול של הדלת נגרם על ידי פגיעה לא צפןיה , אין כאן בלאי של הדלת לכן אחריות התיקון מוטלת על השוכר. יש להוסיף: השוכר רשאי להחזיר את הבית למשכיר כפי שהוא. הוא לא גרם להרס הדלת.  האחריות של השוכר קיימת רק כאשר הוא ממשיך להתגורר בבית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *