אמת ובעיקר שקר (בשבע פרשת נצבים)

פרשת נצבים נקראת באופן קבוע לפני ראש השנה וכך התיאור בפרשתנו של התייצבות כל העם לפני ה’ מתקשרת באופן טבעי ליום הדין. העמידה בפני ה’ מכריחה אותנו לצאת מהדימוי האישי שעליו עבדנו כל ימות השנה, כאן האדם נבחן כפי מה שהוא באמת ללא הצגות ומחבואים.
אנו מוקפים בחוסר אמינות בכל תחומי החיים. החל מסוכני מכירות אשר משקרים במצח נחושה וללא שום מצמוץ וכלה במעסיקים אשר לא עומדים בהסכמי שכר ברורים. זו כבר תופעה שמוסדות ועמותות וכן רשויות מקומיות לא משלמים חובות.
דוגמא נוספת -השבוע , נחתם במכון משפט לעם בשדרות הסכם יוצא דופן בין אדם שלווה לפני שלוש שנים בשוק האפור 50000 ₪ וכבר שלוש שנים שהוא משלם רק את הריבית. אדם זה נפל במלכודת השקרית הדוחפת לקבלת הלוואה בקלות ומאז חייו אינם חיים. בנס, הסכים הנושה לקבל החזרים חודשיים גדולים על חשבון הקרן וללא הרבית.
כך גם בשטח הציבורי, בבית המשפט המחוזי בתל אביב הודה עד המדינה, כי טיוטת כתב התביעה היא שקרית . וכן העוול שנעשה לתושבי מגרון בשעה שהממשלה הפרה את התחייבותה לא לפנות תושבים שירכשו בתים, זועק עד השמיים.
נראה שמצב זה עלה לדיון כבר בראש השנה הראשון עלי אדמות כאשר התקיים הדיון האם לברוא את האדם?
“א”ר סימון בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לבראת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות, מהם אומרים אל יברא, ומהם אומרים יברא. “חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו” חסד אומר יברא שהוא גומל חסדים, ואמת אומר אל יברא שכולו שקרים, צדק אומר יברא שהוא עושה צדקות, שלום אומר אל יברא דכוליה קטטה, מה עשה הקדוש ברוך הוא נטל אמת והשליכו לארץ ככתוב (דניאל ח) “ותשלך אמת ארצה”.
לאור זאת עלינו לנהל את אורחות חיינו – האמת בעולם הזה נעדרת!
יש לדאוג לכך שכל עניין כספי יכתוב ויחתום במפורש גם בין חברים ואחים. ולקחת בחשבון שיצר הרע מפיל רבים וטובים בתחום הכספי והיושר נעלם.
אך מנגד נשאב מהימים הנוראים את המפגש עם אור האמת. הידיעה שישנה אמָת מידה טהורה אשר אי אפשר להשפיע עליה בדרכים פסולות , נקודה זו כשלעצמה חשובה ובכוחה לחולל שינוי פנימי . ננסה לחזק בתככינו את המחויבות לאמת ואת הרצון להיות שייכים לאמת האלוקית . ובכך נזכה לתקן את עולם השקר כדברי הפסוק (תהילים פ”ה) “אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף, גַּם ה’, יִתֵּן הַטּוֹב; וְאַרְצֵנוּ, תִּתֵּן יְבוּלָהּ”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *