איש ציבור שהורשע בפלילים


במכון משפט לעם בשדרות נערך הכינוס השנתי (תשע”ז)בנושא – מעמדו של איש ציבור לאחר שהורשע בפלילים. את הפאנל הנחתה פרופ’ סוזי נבות והשתתפו בו ראש העיר שדרות אלון דוידי ח”כ סמוטריץ והרב בראלי וכן עו”ד ירון אונגר.
הכנס בשדרות מתקיים זו השנה השביעית מתוך רצון להמחיש את הרלוונטיות של המשפט העברי בימינו.
בפתח הפאנל תיאר ראש העיר את המעבר מחיים פרטיים לאחריות ציבורית ללא שום הכנה אתית, מה אסור ומה מותר. לדבריו, ישנה מורכבות גדולה בהנחיות שלדעתו הם לטובת העיר אך לחלק משומרי הסף יש השגות ואז תהליכים נתקעים. הוא הדגיש את חשיבותם של שומרי הסף למערכת הציבורית אך בסופו של יום הם גם בני אדם. ח”כ סמוטריץ הוסיף שיש שמנצלים את מעמדם המשפטי ולוקחים לידם סמכויות לפי אגנ’דה האישית שלהם. בעוד הם אמורים לעזור לנבחרי הציבור הם מערימים קשיים. עו”ד אונגר בהיותו יועץ משפטי בכנסת הוסיף שהגדרת התפקיד היא להוסיף את ההיבטים המשפטיים ולעזור לח”כ לקדם את הצעות החוק בהתאם להשקפת עולמם.
הרב אריאל בראלי התבסס על דברי הרמב”ם וחילק בין איש ציבור שסרח לבין איש חינוך ובעוד ההלכה מאפשרת לאדם לתקן את דרכיו ואם אכן הוא שב בתשובה אזי יחזור לחיי ציבור, לא כן מחנך שמעד הוא אינו יכול לחזור לתפקידו על אף שחזר בתשובה מתוקף הדוגמא האישית שנפגמה. בשונה מהחוק המאפשר למי שהורשע בעברת קלון לחזור רק לאחר תקופת צינון, התפיסה ההלכתית גורסת כי עליו מוטלת חובת ההוכחה שהוא תיקן מעשיו ומשעשה כן יוכל לשמש בתפקיד ציבורי.
בכנס היה ציבור מגוון תושבי שדרות ומחוץ לה, לנוכחים ניתנה אפשרות להביע את דעתם ולתרום לפאנל שהיה מרתק וחשוב כאחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *