מעלית שבת בבניין משותף

שאלה
בבנין חדש מתגוררים עשרה דיירים וישנה מעלית שבת. הבניין יועד מראש לשומרי שבת אך זה לא היה תנאי מחייב. באספת תושבים הוחלט שמטעמי חסכון מעלית השבת תפסיק מחצות הלילה ועד הבוקר. הדייר בקומה העליונה לא השתתף באספה ורצונו שהמעלית תפעל כל השבת (ילדיו חוזרים מבילוי בשעות מאוחרות). האם הוא יכול לכפות את רצונו על שאר הדיירים?
תשובה
השטח הציבורי בבניין שייך לכלל הדיירים והם צריכים לפעול בו על פי דיני שותפים. הרא”ש קבע את הכלל הבסיסי להתנהלות תקינה ברכוש ציבורי. וכך כתב ” דע, כי על עסק של רבים אמרה תורה: אחרי רבים להטות. ועל כל עניין שהקהל מסכימים, הולכים אחר הרוב, והיחידים צריכים לקיים כל מה שיסכימו עליהם הרבים. דאם לא כן, לעולם לא יסכימו הקהל על שום דבר, אם יהיה כח ביחידים לבטל הסכמתם; לכן אמרה תורה, בכל דבר הסכמה של רבים: אחרי רבים להטות”  (שו”ת הרא”ש כלל ו סימן ה). לכן מצד הדין יש לאספת הדיירים את הסמכות לקבוע מה היא צורת השימוש הנכונה במעלית. מנגד, ישנם צרכים בסיסיים שיש כוח ליחיד להכריח את הרבים לעשותם.
הדברים הוגדרו בשולחן ערוך (חושן משפט, סימן קסא, סעיף א) “בני חצר כופין זה את זה לבנות דלת ובית שער לחצר. וכן כל הדברים שהחצר צריך להם צורך גדול, או הדברים שנהגו בני המדינה לעשותם”.  לאור זאת האם הפעלת מעלית שבת בשעות המאוחרות של הלילה הינה צורך גדול? כנראה שהדייר העליון מחשיב זאת לצורך גדול. אולם בהתחשב בכך שהוא לא הגיע לאספת הדיירים שפורסמה כדין וכן שהבניין מראש יועד לשומרי שבת יש לקבל את החלטת הרוב להפסקת המעלית בחצות הלילה.ניתן להציע לו לממן את עלות הפעלת המעלית בשעות אלו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *