נזק בזמן התרעת “צבע אדום” (עולם קטן ויצא)

שאלה
כאשר נשמעת התרעת צבע אדום , ישנה הוראה לנהגים מטעם פיקוד העורף לצאת מהרכב ולתפוס מחסה בצד הכביש. באחת מההתרעות האחרונות, מיהר אחד התושבים לצאת מרכבו ולא משך את בלם היד. הרכב הדרדר ופגע ברכב אחר, השאלה האם מוטלת עליו החובה לתקן את הרכב?
תשובה
א. ראשית יש לעמוד על מידת הלחץ אשר נמצא בה הנהג בזמן ההתרעה, ברור שמי שמתיימר לענות על שאלה זו חייב לחוות בעצמו את המצב המדובר. בנוסף לא בטוח שניתן לתת תשובה כללית, הרי כל אחד מגיב אחרת. אף על פי כן כדי להגיע להכרעת הדין יש להחליט על נקודת המוצא. מעתה מי שטוען שהוא מתנהל באופן אחר, עליו מוטלת חובת הראיה.
ב. הציפייה מתושב המתגורר במקום אשר כבר שבע שנים נשמעת התראת “צבע אדום” לדאוג לכך שהרכב שלא לא יסכן אחרים. ישנו איסור מהתורה להזיק ועל כן נדרש מהאדם לנקוט באמצעי זהירות גדולים על מנת שלא יזיק אחרים. רכב אשר מדרדר בירידה וגורם נזק לרכב אחר מחייב את בעליו בתשלום. ניתן לדמות מצב זה למי שהשאיר כלי על אדן החלון ורוח מצויה הפילה אותו למטה, חייב בתשלום (מדין אש).
ג. ישנו כלל הלכתי מפתיע – ישנה חובה להישמר מגרימת נזק לאחרים יותר ממה שנדרש מהאדם לשמור על עצמו! למשל, אדם יכול להחליט שהוא לא מתקן נזילה שיש לו בחצר והוא יזהר מפני הסכנה להחליק. אולם אם הנזילה מגיעה לרחוב אין הוא יכול לדרוש מהעוברים והשבים שהם ישמרו מפני המים אלא עליו לתקן את הנזילה.
המסר מכוון גם כלפי הנוהגים ברכב, חובה עלינו להישמר ולנקוט משנה זהירות בדרכים הן מצד האחריות כלפי עצמינו ובוודאי כלפי חבירנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *