פשרה ודין

שאלה:

האם בבית דין לממונות עושים בעיקר פשרה?

תשובה:

פשרה שעניינה חלוקה של חצי חצי פסולה ואין בה שימוש בבית הדין [בבא בתרא קלג:].

לעומת זאת ישנה פשרה שהיא  הסכמה בין שני הצדדים על דרך משותפת הלוקחת בחשבון את ההבטים השונים של המקרה וממילא יש בה גם צדק. בית הדין אכן ממליץ על אפשרות זו. פשרה זו נעשית רק בהסכמת שני הצדדים לאחר בירור העובדות והנסיבות. חשיבות הדבר מצד ערך השלום וכפי שנדרש על אהרון הכהן שהיה אוהב שלום ורודף שלום “בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון”. חז”ל פירשו את הפסוק “ועשית הישר והטוב” על עשיית פשרה ולפנים משורת הדין. כמובן, שכאשר נגרם לאדם עוול מתוך כוונה תחילה אין שום עניין שיתפשר אדרבה ימצא את הדין עם הרשעים. לכן אם נתפס אדם בגניבה אין עניין להתפשר עימו!

לסיכום-בית הדין לא כופה פשרה, לכן ישנם מקרים שבעלי הדין לא ממוכנים להתפשר ואז בית הדין פוסק כפי שההלכה מורה. ישנם מקרים שבית הדין משכנע את בעלי הדין להגיע להבנה משותפת המושתת על הנסיבות המיוחדות של המקרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *