מכירת דירה שנפגעה מקאסם

שאלה:
חתמתי חוזה על קניית בית קוט’ג בשדרות. לפי החוזה, הבית יהיה רשום על שמי רק לאחר שכל הכסף יעבור למוכר. לאחר חתימת החוזה בטרם שילמתי את כל הסכום, הבית נפגע מרסיסים של קאסם ויש לעשות בו תיקונים. עכשיו ,אני רוצה לבטל את העסקה היות וזה לא הבית שקניתי! אני יודע שהפגמים ניתנים לתיקון אבל אני לא מעוניין בבית משופץ!

תשובה :
בכל דור קמים עלינו לכלותינו והקב”ה מצילנו מידם. בשולחן ערוך מובאת דוגמא המלמדת על המקרה שלנו: ” ראובן מכר לשמעון בתים שיש לו בעיר אחרת, וקודם גמר המקח נכנסו גויים לבתים וקלקלו קצת מקומות ועשנו הכתלים [לכלכו את הקירות בעשן שרפה] ועקרו דלתות הבית והחלונות, ורוצה שמעון לחזור בו, וראובן טוען שכיון שהוא מום עובר,יחזיר הבית לקדמותו ויקיים המקח, הדין עם ראובן. שהרי בית מכר לו ועדיין נקרא בית”. הכלל העולה מהלכה זו הוא שיש לבדוק האם לאחר הנזק המוצר איבד את שמו? על כן יש לבדוק במקרה שלנו האם הפגיעה בבית אינה מהותית- מי שמסתכל על הבית לאחר נקיון בסיסי יראה לפניו בית המצריך תיקונים קלים, אזי אין סיבה לביטול העסקה. החובה לטפל בתיקון הבית מוטלת על המוכר, הוא צריך לגשת למס רכוש ולדאוג לתיקון.
לעומת זאת אם הפגיעה בבית היא קשה, למתבונן, הבית נראה כחורבה המצריכה שיפוץ יסודי, אזי צודק הקונה שהוא לא קנה כזה בית ובידו לבטל את העסקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *