קניית מחשב משומש

שאלה: פרסמתי מודעה על כך שאני מעוניין לקנות מחשב ביתי משומש, קיבלתי כמה הצעות והחלטתי לקנות את המחשב הזול ביותר. נאמר לי שיש במחשב מערכת הפעלה וכן את התוכנות הבסיסיות הנצרכות. לאחר ששילמתי התברר לי כי מערכת ההפעלה מיושנת. בעקבות כך המחשב מגיב באיטיות ומאוד מסורבל לעבוד איתו. האם ביכולתי לבטל את העסקה?

תשובה: ראשית צריך לברר האם מחיר המחשב היה זול במיוחד. אם כן הרי יש בכך סימן לקבלת המחשב כפי שהוא ולכן אין ביכולתך לבטל את המקח. במידה ושלמת מחיר ממוצע, אז יש מקום לבדוק האם הנורמה המקובלת במכירות יד שניה כוללות שימוש במערכת הפעלה מחודשת? במידה ואכן כך מקובל, הרי יש כאן טענת מקח טעות.
אולם במקרה שלנו ניתן היה לברר את טיב מערכת ההפעלה עוד קודם המכירה והקונה לא עשה כך הרי גילה בכך שהוא מוחל על הפגם. ישנה הלכה המטילה על הלוקח את האחריות לברור טיב המוצר לפני ביצוע העסקה! דבר שניתן לברר אותו בקלות וללא הוצאה כספית ובפועל הקונה לא בדק, הרי בכך הסכים למחול על הפגם ואין אפשרות לטעון מקח מעות [חושן משפט סימן רל”ב סמ”ע סק”י]. כמובן שאם המוכר הטעה את הלוקח ואמר לו המפורש שמערכת ההפעלה חדישה, יש בכך מקח טעות שהרי הלוקח לא בדק בגלל האמון שנתן במוכר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *