חברים עד הכסף

שאלה
תוך כדי לימודי בישיבה יצרתי קשרים עם הרכבים שונים של תזמורות. כיום, פונים אלי חברים שאני אזמין עבורם תזמורת לחתונה, אני גובה על השירות הזה 750 ₪.
הבחור משלם לי על הארוע ואני מעביר תשלום לתזמורת. ככל שיש לי יותר הזמנות אני מקבל מחיר זול יותר. החתנים לא יודעים מכך הם משלמים לפי מחיר קבוע לכל הרכב (אם הם פונים ישירות לתזמורת הם ישלמו מחיר יקר יותר). השאלה שלי האם אני יכול לגבות תשלום מלא מהחתן למרות שבפועל אני משלם פחות? רציתי לדעת דבר נוסף, כאשר התחלתי עם העניין עשיתי זאת ללא תשלום ישיר אבל עדיין הרווחתי מההפרש בין מה ששילם החתן למה שבפועל שילמתי (הוא לא ידע מכך) האם זה היה תקין?
תשובה
כאשר ברור לחתן שאתה עובד בשכר והוא עורך הסכם איתך, מותר לך לגבות את פערי התיווך כמו כל סוכן אחר. לעומת זאת בזמן שאתה עושה טובה והחתן מבחינתו נותן כסף נטו לתזמורת, למרות שמצד איסור גזל לא נראה שיש בעיה, היות ומקובל לגבות תשלום על תיווך ולעניין זה מגיע לך שכר אך בכל זאת ישנה בעיה לקחת לעצמך חלק מהתשלום. זו גנבת דעת של החתן הבטוח שעשית לו טובה.
ישנה אפשרות לשלם בפועל את כל התשלום לתזמורת והם ברצונם יעניקו לך תשלום על התיווך.
יש לשים לב לנוסח! התשובה הנוכחית התייחסה לניסוח “אני מעביר לתזמורת 4750 ₪”. אך אם אתה משתמש בנוסח אחר-“אני דואג לכם לתזמורת בסכום של 4750 ₪” אז הדין שונה, מכיוון שלא נאמר כמה בדיוק התזמורת לוקחת וכמה משלמים למונית, וממילא ניתן להבין שגלום פה גם שכר המתווך.

מקורות
שו”ת אגרות משה יורה דעה סימן ל”א
רמ”א חושן משפט סימן רסד,ד. וסימן שלה,א.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *