תשלומי ועד בית

שאלה:

אילו תשלומים מתוך חשבון ועד הבית מוטלים על השוכר ואילו על המשכיר?

תשובה:

ישנם שני סוגי תשלומים:
תשלום לצורך השימוש השוטף כגון ניקיון , חשמל, ריסוס, הוא מוטל על השוכר.תשלום לצורך החזקת הנכס לאורך זמן, למשל, זיפות הגג, החלפת צנרת ישנה, תיקון דלת כניסה מרכזית, מוטל על המשכיר.
הכלל הזה נלמד מתוך דברי התוספתא בבבא בתרא [דף ה בדפי הרי”ף] “מי שיש לו בית בחצר אחרת [והוא אינו גר שם] משעבדים אותו לעשות עימהן דלת ומנעול לחצר. שאר כל הדברים אין משעבדים אותו”. יש כאן הבדל בין דלת כניסה ומנעול לחצר לבין שאר דברים. המיוחד לדלת הכניסה והמנעול הוא בכך שהם צרכים בסיסיים בתפקוד החצר, כאשר מתקנים אותם אז החצר חזרה למצב תקין, ואז ההנאה ישירה לבעל הנכס לכן חובה עליו להשתתף בהוצאות.
לעומת זאת ניקיון של  חדר מדרגות אינו מוטל על המשכיר, הלכלוך אינו פוגע בנכס עצמו אלא מקשה על ההשתמשות בו, לכן חובה זו מוטלת על מי שגר בפועל בדירה.
לפי זה  תשלום קבוע על המעלית מוטל על המשכיר.  הגביה משמשת לשני דברים לביטוח נגד קלקולים וכן  לבדיקות תקינות תקופתיות, שני הדברים הללו קשורים להחזקת הנכס ולכן מוטלים על המשכיר.
הכלל שפתחנו בו נכון גם לגבי דירה העומדת ריקה בבניין. היא לא תחויב בתשלום השוטף לועד הבית (חשמל ניקיון) אבל כן תחויב בהחזקת הנכס (זיפות ,דלת כניסה).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *