עולם קטן (יום כיפורים) הלכות מסחר ארבעת המינים

שאלה
אני מוכר בשוק ארבעת המינים וברצוני לדעת האם ישנם הלכות בנושא זה?
למשל האם ניתן לבקש מחיר יקר מאדם אשר אינו מודע למחירי השוק?


תשובה
נקדים כמה מילים על המסחר באופן כללי. ישנם דתות אשר אינם רואות בעין יפה את ההתעשרות ממסחר משום שמדובר על פעילות שאינה יצרנית . הסוחר מוצג בצורה שלילית בהיותו מנצל מצוקה של אחרים וגובה מהם מחיר יקר. לעומת זאת השקפת היהדות היא שהעיסוק במסחר דווקא מביא ברכה לעולם, ולשון המשנה ביחס לסוחר – “זכור לטוב” (בבא מציעא פרק ד).
המסחר מעודד פיתוח מוצרים ומאפשר להציע מגוון גדול של מוצרים למכירה (להרחבה- מכון כתר כרך ד). התורה בעד מסחר אך אינה משאירה את הזירה מופקרת. ישנה דרישה ברורה לערוך משא ומתן הוגן. זו גם השאלה הראשונה שאדם נשאל ביום פטירתו, האם נשאת ונתת באמונה?
הפיתוי בתחום זה גדול ודווקא משום כך עלינו להציב נורמה גבוהה להרוויח רק כסף כשר, מתוך ידיעה שמזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד ראש השנה (ביצה טז).
א. החובה הבסיסית המוטלת על המוכר והקונה היא לדבר אמת!
אין לשקר אפילו כשיש הפסד ממון . למשל, מי שמכריז על פתיחת חבילה חדשה של לולבים אינו יכול להוציא חבילה משומשת ולהטעות את הקונים. וכן להפך, קונה אינו רשאי להציג את עצמו כנציג של קבוצה שתבוא לקנות כמות גדולה ולכן מגיע לו הנחה .
אדם המבקש סט מהודר אסור לנצל את תמימותו ולתת לו סט כשר במחיר יקר (פתחי חושן פרק יב ). וכן קונה אינו יכול לנהוג בערמה ולקחת הדס מהודר ולשלם עליו מחיר נמוך בטענה שהוא היה בחבילה הזולה.
ב. סוחר טוב חייב להלהיב את הקונה ולדחוף קדימה את הסחורה. ישנם ביטויים מקובלים שכל מוכר משתמש בהם ואין איתם בעיה של שקר מכיוון שגם הלקוחות מבינים שזה חלק מאומנות המסחר (נדרים כ:). למשל אין בעיה בהכרזה כי “הסחורה מעולה, ואין דבר כזה בשוק” “הסחורה הכי זולה” . וכן הקונה יכול לנסות להוריד את המחיר בטענה הבאה “כל השוק מוצף בסחורה כזו ואין לה שום יתרון”.
ג. העלמת מידע אסורה, בגמרא (בבא מציעא ס) מובאת דוגמא לאסור צביעת שער הראש של עבד בצבע שחור, על מנת להעלים את גילו המבוגר.
הכלל הוא שפעולה שבוודאי יוצרת אשליה אצל הקונה אסורה. אך אם גם לאחר ייפוי הסחורה עדיין המידע לא נעלם לגמרי ויש מקום להסתפק ושאול שאלות מותר (אגרות משה יורה דעה לא). למשל מותר להרטיב את ההדסים ולשטוף את האתרוגים משום שלמרות שמראה זה יוצר אשליה שההדס טרי, עם כל זה הקונה יודע שהדס רטוב אינו בהכרח טרי. ומאותה סיבה מותר לשטוף ולנקות היטב רכב משומש על מנת ליצור אשליה של רכב מטופח כי הקונה הסביר יודע להבדיל בין יופיו לבין מצבו המכאני (חשוקי חמד בבא מציעא ס). אך לולב שנפתחו עליו, אסור להדביק את העלים בדבק שקוף משום שהקונה אינו יכול לדעת שבעבר הלולב נפתח ואפשר שמידע זה חשוב לו.
ד. תחרות עסקית זה הוא דבר מבורך משום שהיא גורמת לירידת מחירים. אולם ביישוב קטן אשר אין שם יכולת לפרנס שני מוכרים ישנה עדיפות לתושב המקום על פני אדם זר (חושן משפט סימן קנ’ו). אלא אם כן המוכר החדש מציע מחיר זול יותר.
הלכות אלו נאמרו כלפי כל מי שמתעסק במסחר גם אם קיבל הוראות מפורשות מבעל העסק למכור בשיטות פסולות, ואף אם בשל כך יפסיד את עבודתו. יהי רצון שנזכה לקדש שם שמיים בתחום המסחר ולזכות להתקיימות הפסוק “ישראל אשר בך אתפאר”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *